Rusza badanie „Warunki pracy i dobrostan pracowników systemu szkolnictwa wyższego i nauki” 

Aktualności
Już niebawem Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB) rozpocznie się badanie „Warunki pracy i dobrostan pracowników systemu szkolnictwa wyższego i nauki” na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jego celem jest zdiagnozowanie obecnych warunków pracy kadry akademickiej, a także wypracowanie rozwiązań, które wpłyną na dobrostan osób pracujących w polskiej nauce. W realizacji projektu, OPI PIB wesprą agencje badawcze PBS Sp. z o.o. oraz BR Sp. z o.o. W realizacji projektu, OPI PIB wesprą agencje badawcze PBS Sp. z o.o. oraz BR Sp. z o.o.

Praca w systemie szkolnictwa wyższego i nauki cechuje się wieloaspektowością i złożonością. Kadra akademicka angażuje się w ramach swoich obowiązków w dydaktykę, badania oraz pisanie publikacji, pozyskiwanie grantów, a także pełni funkcje organizacyjne i administracyjne oraz dba o ciągły rozwój swoich kompetencji. Nauczyciele akademiccy, ze względu na częsty i intensywny kontakt z ludźmi zaliczają się do grupy osób szczególnie narażonych na doświadczanie wyczerpania oraz wypalenia zawodowego (Bojarska i in., 2021). Wyniki badań przeprowadzonych na polskim gruncie wskazują również na możliwą powszechność występowania w tej grupie niskiego poczucia osiągnięć osobistych (Wilczek-Rużyczka, Wyszyńska-Michalec, 2023) oraz wysokiego poziomu stresu (Werner, Springer, 2020). W świetle tych obserwacji konieczne wydaje się podjęcie działań na poziomie systemowym i instytucjonalnym, które w pierwszej kolejności zapewnią możliwość lepszej diagnozy obecnych warunków pracy w systemie szkolnictwa wyższego i nauki (SWiN) oraz odczuć i potrzeb jego pracowników i pracowniczek, a następnie pozwolą określić kierunki rozwoju i rozwiązania, których implementacja pozwoli efektywnie wspierać dobrostan kadry akademickiej w Polsce.  

W ramach badania „Warunki pracy i dobrostan pracowników systemu szkolnictwa wyższego i nauki” chcemy przyczynić się do realizacji właśnie tych celów. Zależy nam na zbadaniu związku różnorodnych czynników (w tym zawodowych, instytucjonalnych i systemowych) z dobrostanem pracowników systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz ich samopoczuciem w miejscu pracy, możliwością zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (work-life balance) i zagrożeniem zjawiskiem wypalenia zawodowego.  

Dzięki realizacji sondażu oraz indywidualnych wywiadów pogłębionych z pracownikami i pracownicami zajmującymi się badaniami i/lub dydaktyką w podmiotach systemu SWiN, dowiemy się więcej na temat ich warunków pracy oraz doświadczeń i emocji związanych z życiem zawodowym pojawiających się u osób o zróżnicowanej charakterystyce zatrudnienia i różniących się zakresem obowiązków służbowych i prywatnych. Zidentyfikujemy również działania podejmowane przez osoby prowadzące badania i zajmujące się dydaktyką, które pomagają im na co dzień dbać o swój dobrostan, a także ich oczekiwania i potrzeby względem pracodawców w zakresie tworzenia wspierających warunków pracy i troski o komfort psychiczny współpracowników.  

Liczymy, że wyniki badania pozwolą zidentyfikować trudności doświadczane przez osoby zatrudnione w podmiotach systemu SWiN oraz dostarczą wiedzy o możliwych do podjęcia działaniach wspierających ich dobrostan. Dlatego już teraz zachęcamy Państwa do podzielenia się swoją perspektywą i udziału zarówno w sondażu, jak i w wywiadach prowadzonych w ramach projektu. W przypadku otrzymania zaproszenia do badania uprzejmie prosimy o współpracę z agencjami badawczymi zaangażowanymi w realizację projektu – PBS Sp. z o.o. oraz BR Sp. z o.o.  

Źródła: 

Bojarska, K., Gadomska, I., Gładkowska, K., Grochowski, M., Iwaniec, K., Kożewnikow, M., Leśniewska, P., Rychlik, D., Sobolewska, J., Stefaniak, J., & Tyrka, M. (2021). Dobre praktyki w zakresie wsparcia psychologicznego na uczelniach. Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej. https://psrp.org.pl/wp-content/uploads/2022/10/SK-Dobre-praktyki-w-zakresie-wsparcia-psychologicznego-na-uczelniach.pdf  

Werner, I., & Springer, A. (2018). Occupational stress among academics: Relationships with psychosocial risk and subjective health assessment. W M. B. Beros, N. Recker & M. Kozina (red.), Economic and social development, 27th international scientific conference on economic and social development (s. 546–555). Varazdin, Warszawa, Koprivnica. 

Wilczek-Rużyczka, E., & Wyszyńska-Michalec, J. (2023). Level of occupational burnout, perceived stress and life satisfaction amongst university teachers. Acta Neuropsychologica, 21(1), 1–20. https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.2973