Projekty OPI PIB

Budowa innowacyjnych polskich domenowych modeli językowych i platformy usługowej do serwowania modeli wielozadaniowych wewnątrz Banku PKO BP

OPI PIB jest partnerem biznesowym PKO Banku Polskiego w pracy nad innowacyjnymi modelami językowymi, które pomogą trafniej rozpoznawać intencje klientów.

Dane projektu

Data rozpoczęcia projektu2024-12-01
Data zakończenia projektu2027-11-30
Wartość projektu16918839.55 zł
Kwota dofinansowania9200000 zł

Lider

  • POWSZECHNA KASA OSZCZĘDNOŚCI BANK POLSKI SPÓŁKA AKCYJNA

Partner biznesowy

  • Ośrodek Przetwarzania Informacji — Państwowy Instytut Badawczy

Projekt obejmuje zaawansowane prace badawczo-rozwojowe w obszarze sztucznej inteligencji, za które odpowiada AI Lab – zespół w OPI PIB zajmujący się tworzeniem polskich neuronowych modeli językowych.

Celem projektu jest wprowadzenie nowoczesnych, inteligentnych metod przetwarzania i analizy danych nieustrukturyzowanych, z użyciem neuronowych modeli językowych. Wytworzony będzie nowy model generatywny dla języka polskiego zaadaptowany do dziedziny finansowej. Zostanie również zbudowana platforma usługowa do analizy i generowania zagadnień językowych w domenie bankowej.

W efekcie usprawnione zostaną procesy grupowania i wyszukiwania tekstów, streszczania wyników i upraszczania języka, a także prowadzenie dialogu z użytkownikami.

Rezultatami projektu będą m.in.:

  • uniwersalny model architektury platformy usługowej PKO BP,
  • model danych, organizacja fizyczna danych i struktury fizyczne,
  • zaadaptowane do dziedziny finansowej modele reprezentacyjne i generatywne dostępne dla języka polskiego,
  • nowa metoda grupowania,
  • nowa metoda klasyfikacji typu few-shot,
  • nowy model enkodera do reprezentowania tekstów,
  • nowy reranker wyników dla domeny bankowej,
  • generator odpowiedzi w języku naturalnym na bazie wyników wyszukiwania,
  • model generacji tekstów domenowych dla wielu różnorodnych instrukcji.

Odbiorcy końcowi rezultatów projektu to zarówno klienci, jak i komórki wewnętrzne Banku. Nowe rozwiązanie będzie wykorzystane podczas rozmów z klientami w celu rozpoznania i rozwiązania zgłaszanych problemów. Natomiast wewnątrz Banku będzie ono wpierało m.in. konsultantów w uzyskiwaniu odpowiedzi na zadane pytanie bez konieczności angażowania pracowników helpdesku merytorycznego.

Projekt jest dofinansowany przez Unię Europejską w programie Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027.

fundusze europejskie dla nowoczesnej gospodarki logo Rzeczpospolita Polska logo Dofinansowane przez Unię Europejską Logo