14 marca 2022 roku Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB) uruchomił nową wersję systemu Obsługi Strumieni Finansowania (OSF). Eksperci wprowadzili wiele modyfikacji, które dostosowane są do oczekiwań użytkowników. Zmieniła się nie tylko wizualna strona systemu, ale także OPI PIB dodał zupełnie nowe funkcje, m.in. wsparcie dla redaktorów serwisu, bazę aktualności, a także zwiększono bezpieczeństwo systemu. To jednak nie koniec korzystnych zmian. Prace nad udoskonaleniem OSF będą trwały do końca 2022 roku.
Przejrzysty interfejs i wsparcie dla użytkowników
System Obsługi Strumieni Finansowania (OSF) jest obecnie najstarszym narzędziem utrzymywanym i rozwijanym w OPI PIB. Prace nad nim rozpoczęły się w 2005 roku, a pierwszy commit kodu miał miejsce 29 czerwca 2005 roku. Jego autorem był dr inż. Jarosław Protasiewicz, obecnie dyrektor OPI PIB.
– Nie ukrywam, że darzę system OSF dużym sentymentem. Byłem pierwszym programistą odpowiedzialnym za wdrożenie tego narzędzia. Oczywiście to były inne czasy, nie mieliśmy do dyspozycji tak rozwiniętej technologii IT, jak mamy teraz. Obecny OSF już tylko w niewielkim stopniu przypomina narzędzie z 2005 roku. System ewoluował, specjaliści z Laboratorium Systemów Biznesowych wprowadzili wiele nowych funkcji. Cieszę się, że mimo upływu kilkunastu lat, OSF nadal pełni bardzo ważną rolę i pomaga wprowadzać innowacje, które są oparte na osiągnieciach naukowych – mówi dr inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI PIB).
Zmiany wprowadzone w marcu widoczne są gołym okiem. Eksperci OPI PIB przygotowali zupełnie nową stronę startową. Wprowadzili nowoczesną szatę graficzną, odświeżyli logotyp oraz zwiększyli przejrzystość interfejsu. System jest teraz zdecydowanie bardziej czytelny i przyjazny dla każdego użytkownika. Z myślą o nim, wprowadzono także sekcję najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi. Dodatkowo znacznie poszerzono bazę wiedzy oraz dodano moduł z aktualnościami. Dzięki temu, użytkownik nie przeoczy konkursu, na który może aplikować oraz znajdzie w serwisie najnowsze informacje dotyczące terminów zgłoszeń i warunków, jakie należy spełnić, aby wniosek był kompletny. Twórcy systemu z OPI PIB chcą stale udoskonalać narzędzie zgodnie z potrzebami użytkownika. W tym celu wprowadzili system ankiet, dzięki którym zbiorą informacje niezbędne do dalszego rozwoju OSF. Prace nad udoskonaleniem strony wizualnej oraz nad wprowadzeniem nowych funkcji zaplanowane są do końca 2022 roku.
Innowacje i bezpieczeństwo
– W dzisiejszych czasach szczególnie ważny jest aspekt bezpieczeństwa. Często słyszymy o cyberatakach na różne instytucje lub firmy. Wyciek danych to bardzo poważny problem, dlatego tak istotne jest wdrożenie odpowiednich standardów bezpieczeństwa. Wprowadzając nowe modyfikacje w systemie OSF, także sukcesywnie poprawialiśmy bezpieczeństwo i funkcjonalność naszego systemu. Przeprowadziliśmy audyt ekspercki, powołaliśmy zespół pracujący nad zgodnością z wymaganiami WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Pracujemy także stale nad zwiększeniem możliwości walidatora podpisów elektronicznych oraz prowadzimy prace nad logowaniem dwuskładnikowym w oparciu o Moduł Centralnego Logowania OPI PIB. Robimy co w naszej mocy, aby system OSF był nie tylko bezpieczny, ale także nowoczesny i innowacyjny. Dlatego wprowadzamy nowe technologie i przechodzimy na model architektury rozproszonej – mówi Przemysław Zydroń, kierownik Laboratorium Systemów Biznesowych w OPI PIB. OSF to system rozwijany przez OPI PIB od 2005 roku. Dzięki niemu składanie wniosków o granty i proces uzyskiwania środków na B+R przebiega płynnie. Oprócz budowy i obsługi systemu, eksperci OPI PIB zapewniają użytkownikom także pomoc techniczną. W ramach systemu OSF obsługiwane są konkursy grantowe trzech instytucji: Ministerstwa Edukacji i Nauki, Narodowego Centrum Nauki oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Rocznie system Obsługi Strumieni Finansowania obsługuje transfer ponad 3 miliardów złotych do polskich naukowców i przedsiębiorców.