– Nowy system e-Granty pozwoli na scentralizowanie usług, na dobrą wymianę informacji, obniżenie kosztów, ale też powiąże nasze systemy z systemami państwowymi. Do platformy będą mieli dostęp pracownicy naukowi, uczelnie i administracja. To kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy użytkowników – zaznaczyła na czwartkowej konferencji prasowej w siedzibie MNiSW Wiceminister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Maria Mrówczyńska, dodając, że platforma uprości procedury i pozwoli w łatwiejszy sposób wykrywać niepożądane sytuacje, jak np. plagiaty, czy konflikty interesu.
Ponad 85 mln zł dofinansowania i mniejsze rozproszenie
Inicjatywa w ostatnim tygodniu lipca otrzymała pozytywną ocenę merytoryczną i została zakwalifikowana do finansowania w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021–2027, z rekomendowaną kwotą dofinansowania wynoszącą 85,73 mln zł.
Celem projektu jest stworzenie zintegrowanego systemu, który od 2028 r. zastąpi obecne, rozproszone narzędzia obsługujące procesy grantowe w nauce i sektorze B+R. Nowa platforma zintegruje funkcje dotychczasowych systemów (OSF, NCBR, NAWA, NCN), eliminując bariery takie jak brak interoperacyjności, powielanie funkcji czy wysokie koszty utrzymania.
Nowoczesne e-usługi
W ramach platformy udostępnione zostaną nowoczesne e-usługi, m.in. e-wniosek, e-recenzja, e umowa, e-rozliczenie, e-sprawozdawczość, a także narzędzia do obsługi podpisów cyfrowych, wykrywania nadużyć i raportowania postępów w projektach. System będzie dostępny dla szerokiego grona odbiorców: naukowców, uczelni, instytucji B+R, przedsiębiorców, agencji grantowych, ekspertów oraz administracji publicznej – łącznie kilkaset tysięcy użytkowników.
Prostsze procedury i więcej czasu na pracę merytoryczną
Realizacja projektu przyniesie wymierne korzyści: uproszczenie procedur, zwiększenie transparentności wydatkowania środków publicznych, redukcję kosztów IT, usprawnienie wymiany danych między instytucjami oraz podniesienie kompetencji cyfrowych użytkowników.
– Wraz z uruchomieniem platformy e-Granty odciążymy te instytucje, które pozyskują granty
i stworzymy warunki, w których będą mogły skupić się na pracy merytorycznej – mówił Jarosław Protasiewicz, dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI PIB).
Finalna wersja platformy zostanie wdrożona we wrześniu 2028 roku. Poprzedzą ją prace nad prototypami, dokumentacją integracyjną, materiałami szkoleniowymi i promocyjnymi oraz kompleksowe testy użyteczności, dostępności, bezpieczeństwa i wydajności.
Obecnie OPI PIB przygotowuje dokumentację niezbędną do podpisania umowy o dofinansowanie z Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC). Zgodnie z harmonogramem, umowa powinna zostać zawarta w ciągu 45 dni od otrzymania informacji o wyniku oceny, po czym projekt wejdzie w fazę realizacji.


