Promocja przedsięwzięcia

Jako odbiorca wsparcia (OOW) musisz informować opinię publiczną o otrzymaniu dofinansowania na realizację przedsięwzięcia. Robisz to w czasie trwania projektu i po jego zakończeniu, w okresie trwałości. To, co i jak komunikować, opisuje umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem oraz „Strategia Promocji i Informacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności”.

Jeśli poszukujesz bardziej szczegółowych informacji, polecamy odwołanie się do „Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021–2027 w zakresie informacji i promocji”, gdyż odbiorców wsparcia KPO obowiązują analogiczne wymogi, co beneficjentów Funduszy Europejskich. Skrót tych informacji przedstawiamy poniżej. Obowiązek informacyjny wiąże odbiorcę wsparcia od momentu podpisania umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem.

Po podpisaniu umowy

Twoim obowiązkiem jest informowanie o uzyskanym wsparciu finansowym z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Aby to zrobić, musisz:

  • Zamieścić znaki: NextGenerationEU, KPO i barw RP na:
    • wszystkich działaniach informacyjnych i promocyjnych dotyczących przedsięwzięcia, takich jak: publikacje, notatki prasowe, strony internetowe, mailing, wszelkie materiały promocyjne, konferencje, spotkania,
    • dokumentach związanych z realizacją przedsięwzięcia, które podajesz do wiadomości publicznej, np. dokumentacji przetargowej, ogłoszeniach, wzorach umów,
    • materiałach dla osób i podmiotów uczestniczących w przedsięwzięciu, np. zaświadczeniach, zaproszeniach, programach szkoleń,
    • produktach, sprzęcie, pojazdach, aparaturze itp., powstałych lub zakupionych w projekcie, poprzez umieszczenie na nich trwałych naklejek;
  • W treści materiałów podać informację o dofinansowaniu przedsięwzięcia z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Co ważne – słownej informacji o źródle finansowania nie zastępuje umieszczenie zestawienia znaków, obie formy – graficzna i słowna – powinny być w każdym materiale, jeśli jest to możliwe;
  • Oznaczyć miejsce realizacji przedsięwzięcia przez umieszczenie tablicy informacyjnej lub plakatu (w zależności od kosztu przedsięwzięcia), niezwłocznie po rozpoczęciu fizycznej realizacji przedsięwzięcia. Na tablicy powinna widnieć nazwa jednego podmiotu: lidera przedsięwzięcia albo konsorcjanta;
  • Umieścić opis przedsięwzięcia na swojej stronie internetowej i w mediach społecznościowych;
  • Poinformować Jednostkę Wspierającą, czyli OPI, o ważnych etapach w projekcie i planowanych wydarzeniach informacyjnych i promocyjnych związanych z realizacją przedsięwzięcia;
  • Dokumentować działania informacyjne i promocyjne prowadzone w ramach przedsięwzięcia, aby mieć dowód, że Twoje obowiązki w tym zakresie zostały wypełnione.

Jeżeli nie wywiążesz się z podstawowych obowiązków informacyjnych i promocyjnych, zostaniesz zobowiązana do działań zaradczych. Jeśli nie zrealizujesz tych działań, dofinansowanie przedsięwzięcia może być pomniejszone.

Wzory materiałów

Wzory materiałów dla odbiorców wsparcia KPO, takie jak zestawienia znaków (logotypów), tablice czy naklejki, znajdują się na portalu Funduszy Europejskich.

Tam znajdziesz także Księgę Identyfikacji Wizualnej KPO, która zawiera szczegółowe informacje o zasadach wizualizacji.