1. Kto może być Wnioskodawcą w ramach ścieżki dla projektów dotyczących przedsięwzięć instytucji o charakterze sieciowym składających się z organizacji badawczych? (odpowiedź pod pyt. 3)
2. Czy sieć, o której mowa w dokumentacji konkursowej, musi być utworzona jeszcze przed przystąpieniem Wnioskodawcy do konkursu, czy uczelnia publiczna może stworzyć taką sieć dopiero teraz dla celów realizacji projektu? (odpowiedź pod pyt. 3)
3. Czy konsorcjum może powstać podczas przygotowywania wniosków w wyniku podpisanej umowy między dwiema uczelniami, które na chwilę obecną nie tworzą sieci organizacji badawczej?
Zgodnie z kryterium merytorycznym (obligatoryjnym) nr 1 „Kwalifikowalność Wnioskodawcy”, projekty dotyczące przedsięwzięć instytucji o charakterze sieciowym będą realizowane w ramach konsorcjum składającego się z co najmniej dwóch podmiotów, które wchodzą w skład tej samej sieciowej organizacji badawczej. Dodatkowo, liderem konsorcjum może zostać wyłącznie podmiot należący do ww. organizacji.
Organizacja o charakterze sieciowym, spośród której co najmniej dwa podmioty mogą występować o wsparcie w ramach Działania FENG.02.04, musi prowadzić działalność podstawową w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych nakierowanych na wspieranie polityki gospodarczej i naukowej państwa. Organizacja posiada wspólne cele, plany i strategie rozwoju oraz działa w oparciu o wewnętrzne struktury współpracy realizujące cele określone przez organy tej organizacji.
Istotny jest również warunek wynikający z ww. kryterium, tj. jeden z organów sieciowej organizacji badawczej, wskazany w akcie prawnym regulującym działanie organizacji, ma uprawnienia nadzorcze wobec podmiotów tworzących organizację.
Zatem jeśli planowane konsorcjum, w skład którego wchodzić mają dwie uczelnie, nie będzie spełniać ww. warunku, to nie może zostać uznane za sieciową organizację badawczą. Tym samym lider takiego konsorcjum nie może stać się Wnioskodawcą ubiegającym się o wsparcie.
W celu wykazania, że członkami konsorcjum, w tym Wnioskodawcą, są co najmniej dwa podmioty należące do tej samej sieciowej organizacji badawczej, zgodnie z Instrukcją przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie, w ramach dokumentacji aplikacyjnej należy przedstawić:
- Akt prawny dotyczący sieciowej organizacji badawczej;
- Dokument potwierdzający, ze podmioty wchodzą w skład tej samej sieciowej organizacji badawczej;
- Strategię rozwoju;
- Dokumenty o charakterze planistycznym.
Warto jednak podkreślić, że uczelnie publiczne mogą wchodzić jako konsorcjanci w skład projektu konsorcjalnego tworzonego przez dwa podmioty należące do sieciowej organizacji badawczej.
4. Czy instytuty PAN można uznać za sieć badawczą w rozumieniu Regulaminu wyboru projektów w ramach ścieżki dla projektów dotyczących przedsięwzięć instytucji o charakterze sieciowym składających się z organizacji badawczych?
Zgodnie z kryterium merytorycznym (obligatoryjnym) nr 1 „Kwalifikowalność Wnioskodawcy”, projekty dotyczące przedsięwzięć instytucji o charakterze sieciowym będą realizowane w ramach konsorcjum składającego się z co najmniej dwóch podmiotów, które wchodzą w skład tej samej sieciowej organizacji badawczej, np. dwa instytuty PAN, a jeden z tych instytutów stanowiących organizację sieciową, będzie liderem takiego konsorcjum. Jednocześnie pozostali członkowie konsorcjum muszą być podmiotami należącymi do kategorii wymienionych w pkt. 1 c) kryterium merytorycznego obligatoryjnego nr 1 „Kwalifikowalność Wnioskodawcy”.
Należy przeanalizować czy podmioty te są w posiadaniu wymaganych dokumentów potwierdzających ten fakt, które muszą być dołączone do wniosku.
5. Czy jedynym warunkiem jest, że z wnioskiem muszą wystąpić co najmniej dwie organizacje z listy wskazanej w par. 1 p. 3.5 Regulaminu i stworzyć umowę konsorcjum na realizację zadań przewidzianych w projekcie?
Wskazana w pytaniu lista wymienia podmioty, które mogą wchodzić jako konsorcjant w skład projektu konsorcjalnego tworzonego przez dwa podmioty należące do sieciowej organizacji badawczej.
Należy również pamiętać, że zgodnie z Wytycznymi do przygotowania „Studium wykonalności”, w Rozdziale 5.1 Studium Wykonalności należy opisać i uzasadnić w oparciu o art. 39 ustawy wdrożeniowej sposób w jaki dokonany został wybór konsorcjantów.
6. Czy jednostki nienależące do organizacji o charakterze sieciowym, do której należy Lider, muszą należeć do innej organizacji badawczej o charakterze sieciowym, tzn. czy dopuszczalny jest udział w konsorcjum i w projekcie podmiotów nienależących do żadnej sieciowej organizacji badawczej?
Zgodnie z kryterium merytorycznym (obligatoryjnym) nr 1 „Kwalifikowalność Wnioskodawcy”, w skład projektu konsorcjalnego tworzonego przez Wnioskodawcę mogą wchodzić następujące podmioty występujące w charakterze konsorcjanta: instytut naukowy PAN, instytut badawczy, międzynarodowy instytut naukowy działający na terytorium RP, Centrum Łukasiewicz, instytut działający w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, uczelnia publiczna, lub inny podmiot prowadzący głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, będący organizacją prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę w rozumieniu art. 2 pkt 83 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014. Vide: Kryteria wyboru projektów.
7. Czy dopuszczalne jest konsorcjum obejmujące lidera należącego do jednej sieciowej organizacji badawczej oraz dwóch konsorcjantów należących do innej (wspólnej dla tych konsorcjantów) sieciowej organizacji badawczej?
Liderem projektu może zostać jeden z dwóch podmiotów wchodzących w skład tej samej sieciowej organizacji badawczej.
8. Jeżeli w skład konsorcjum wchodzą podmioty z tej samej sieci, to czy lider musi dokonać wyboru pozostałych konsorcjantów zgodnie z zapisami art. 39 ust.2 ustawy wdrożeniowej?
Zgodnie z Wytycznymi do przygotowania „Studium Wykonalności” należy opisać i uzasadnić w oparciu o art. 39 ustawy wdrożeniowej sposób, w jaki dokonany został wybór konsorcjantów. Dodatkowo należy wskazać, czy podmioty inne niż zobowiązane do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych zostały wybrane zgodnie z art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027. Listę dokumentów (wskazanych w ww. Wytycznych) potwierdzających wybór partnerów zgodnie z zapisami art. 39 ust 2 ustawy wdrożeniowej należy załączyć w ramach załącznika nr 5 do Studium Wykonalności. Zgodnie z powyższym wybór konsorcjantów projektu musi być zgodny z art. 39 ust 2 ustawy wdrożeniowej.
9. Czy Lider projektu będący członkiem Sieci Badawczej Łukasiewicz musi wyłonić swojego Konsorcjanta – inny instytut wchodzący w skład Sieci Badawczej Łukasiewicz – w konkursie, tj. w trybie konkurencyjnym?
Wybór konsorcjantów projektu musi być zgodny z art. 39 ust 2 ustawy wdrożeniowej. Zgodnie z Wytycznymi do przygotowania „Studium Wykonalności”, należy opisać i uzasadnić w oparciu o art. 39 ustawy wdrożeniowej sposób, w jaki dokonany został wybór konsorcjantów. Dodatkowo należy wskazać, czy podmioty inne niż zobowiązane do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych zostały wybrane zgodnie z art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027. Listę wskazanych w ww. Wytycznych dokumentów potwierdzających wybór partnerów zgodnie z zapisami art. 39 ust 2 ustawy wdrożeniowej należy załączyć w ramach załącznika nr 5 do Studium Wykonalności.
10. Czy oddział podmiotu wymienionego w §1 p. 3 Regulaminu z siedzibą w Warszawie, posiadający swoją siedzibę w regionach wymienionych §1 p. 3.2 Regulaminu i zarejestrowaną w KRS kwalifikuje się do dofinansowania w ramach Działania 2.4 FENG?
Zgodnie z kryterium merytorycznym obligatoryjnym nr 1 „Kwalifikowalność Wnioskodawcy”, Lider konsorcjum ma siedzibę w regionie słabej rozwiniętym lub w regionie w okresie przejściowym. Jeśli Konsorcjant realizuje prace w regionach w okresie przejściowym lub słabiej rozwiniętym – jest możliwość dofinansowania.
Dopuszczalna jest realizacja części projektu w regionie warszawskim stołecznym, jednak w takim przypadku koszty związane z tym miejscem realizacji projektu nie mogą stanowić kosztów kwalifikowalnych i nie podlegają dofinansowaniu.
11. Na jakiej podstawie jest weryfikowana siedziba lidera konsorcjum – czy w sytuacji, kiedy podmiot ma swój ośrodek w regionie słabiej rozwiniętym, ten ośrodek może pełnić rolę lidera konsorcjum? Czy w stosunku do członków konsorcjum również jest stawiany wymóg co do lokalizacji ich siedzib?
Siedziba podmiotu będzie weryfikowana na podstawie dostępnych dla OPI źródeł danych, baz oraz systemów (zarówno powszechnie dostępnych, jak i specjalistycznych), takich jak rejestr KRS, spis przedsiębiorców CEIDG, systemy wykorzystujące dane z tych rejestrów.
Zgodnie z kryterium merytorycznym obligatoryjnym nr 1 „Kwalifikowalność Wnioskodawcy”, Lider konsorcjum ma siedzibę w regionie słabej rozwiniętym lub w regionie w okresie przejściowym. Wobec konsorcjantów taki wymóg nie został określony.
Jednocześnie, zgodnie z kryterium merytorycznym obligatoryjnym nr 2 Kwalifikowalność projektu, projekt musi być realizowany w regionach słabiej rozwiniętych lub/i regionach w okresie przejściowym. Dopuszczalna jest realizacja części projektu w regionie warszawskim stołecznym, jednak w takim przypadku koszty związane z tym miejscem realizacji projektu nie mogą stanowić kosztów kwalifikowalnych i nie podlegają dofinansowaniu.
Zapisy te nie wyłączają więc z dofinasowania innych niż Lider konsorcjum jednostek mających siedzibę w regionie warszawskim stołecznym – pod warunkiem, że projekt jest realizowany w regionach słabiej rozwiniętych lub/i regionach w okresie przejściowym.
12. Czy w przypadku instytucji sieciowych ta sieć musi być sformalizowana (powołana na mocy np. ustawy), czy mogą ją tworzyć uczelnie na podstawie np. porozumienia o współpracy?
W celu wykazania, że członkami konsorcjum są co najmniej dwa podmioty należące do tej samej sieciowej organizacji badawczej (w tym Wnioskodawca), zgodnie z Instrukcją przygotowania załączników do wniosku, należy obligatoryjnie przedstawić wraz z wnioskiem o dofinansowanie:
- Akt prawny dotyczący sieciowej organizacji badawczej;
- Dokument potwierdzający, że podmioty wchodzą w skład tej samej sieciowej organizacji badawczej;
- Strategia rozwoju;
- Dokumenty o charakterze planistycznym (jeśli dotyczy).
13. Czy załącznik do wniosku pn. „Strategia rozwoju” ma być formalnym dokumentem lidera/koordynatora projektu? Czy każdy członek konsorcjum musi dostarczyć taki dokument? A w przypadku braku istnienia formalnego dokumentu „Strategia rozwoju”, czy konsorcjum może stworzyć taki dokument na potrzeby wniosku o dofinansowanie?
Strategię rozwoju opracowuje Wnioskodawca, zgodnie z zapisami Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie – Ścieżka dla projektów dotyczących przedsięwzięć instytucji o charakterze sieciowym składających się z organizacji badawczych. Dokumenty powinny określać m.in. cele, plany oraz kierunki rozwoju sieciowej organizacji badawczej, w które wpisuje się Agenda badawcza projektu. Dokument powinien być zatwierdzony przez podmiot upoważniony. Skan dokumentu obowiązującej strategii rozwoju sieciowej organizacji badawczej, poświadczony za zgodność z oryginałem, stanowi załącznik do wniosku o dofinansowanie.
14. Sieć Łukasiewicz nie posiada zatwierdzonego dokumentu pn. „Strategia rozwoju” i może nie być możliwe opracowanie i zatwierdzenie takiego dokumentu w okresie naboru. Posiada natomiast uchwałę w sprawie wyznaczenia kierunków działalności sieci oraz w ramach tych kierunków – tematyki projektów badawczych realizowanych przez podmioty wchodzące w skład tej sieci. Czy taki dokument będzie przyjęty w naborze jako strategia rozwoju sieciowej organizacji badawczej? (Cele sieci są opisane w akcie prawnym dotyczącym Sieci.)
Zgodnie z Instrukcją przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie – Ścieżka dla projektów dotyczących przedsięwzięć instytucji o charakterze sieciowym składających się z organizacji badawczych, załącznik „Strategia rozwoju” opracowywany jest przez Wnioskodawcę. Strategia rozwoju stanowi załącznik obligatoryjny do wniosku o dofinansowanie.
15. Jeśli podmiotami partnerskimi są wyłącznie publiczne uczelnie wyższe (a więc podmioty wymienione w art. 4 Ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, z późn. zm.9) to czy wskazana w art. 39 ust. 2 Ustawy wdrożeniowej zasada wyboru partnerów nie jest wymagana i publiczne uczelnie wyższe mogą podpisać umowę partnerską bez konieczności przeprowadzania postępowania wyboru partnerów zgodnie z art. 39 ust.2?
Zgodnie z Wytycznymi do przygotowania „Studium Wykonalności” dla projektów dotyczących przedsięwzięć instytucji o charakterze sieciowym składających się z organizacji badawczych, należy opisać i uzasadnić w oparciu o art. 39 ustawy wdrożeniowej sposób, w jaki dokonany został wybór konsorcjantów.
Jednocześnie podkreślamy, że art. 39 ust. 2 ustawy wdrożeniowej dotyczy przypadku, kiedy podmiot inicjujący projekt partnerski dokonuje wyboru partnerów spośród podmiotów innych niż wymienione w art. 4 ustawy Pzp. Natomiast uczelnie wyższe są zobowiązane do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.
Dodatkowo zwracamy uwagę, że konkurs przeznaczony jest dla sieciowych organizacji o badawczych o których mowa w Regulaminie wyboru projektów.
16. Czy przedsiębiorca, który wnosi wkład własny do projektu, ale nie jest członkiem konsorcjum, będzie mógł brać udział w przetargach ogłaszanych w ramach tego projektu?
Po dokonaniu analizy zapisów dokumentacji konkursowej oraz ustawy Prawa zamówień publicznych należy stwierdzić, ze nie ma uregulowań prawnych, które by zakazywały udziału w przetargach w ramach projektu przedsiębiorcom, którzy wnieśli wkład własny do projektu, ale nie są członkiem konsorcjum.
Przedmiotowe ograniczenia dotyczą jedynie członków konsorcjum oraz partnerów w projektach partnerskich. Przypominamy, że postępowanie przetargowe powinno być realizowane zgodnie ze wszystkimi zasadami zamówień publicznych w sposób zapewniający konkurencję i równe traktowanie Wykonawców.
17. Trzy uniwersytety medyczne należące do Polskiej Sieci Badań Klinicznych utworzonej przez Agencję Badań Medycznych planują złożenie wniosku o dofinansowanie projektu w ramach przedmiotowego konkursu. Polska Sieć Badań Klinicznych (PSBK) została utworzona 11 marca 2021 roku poprzez zawarcie porozumienia pomiędzy Agencją Badań Medycznych a Beneficjentami I edycji konkursu na utworzenie i rozwój Centrów Wsparcia Badań Klinicznych. Zatem Agencja Badań Medycznych, realizując swoje cele ustawowe i statutowe, doprowadziła do wyłonienia w drodze 3 konkursów, łącznie 23 podmiotów publicznych nazywanych Centrami Wsparcia Badań Klinicznych, które podpisały Porozumienie o utworzeniu Polskiej Sieci Badań Klinicznych, wyznaczając na rolę Koordynatora Sieci – Agencję Badań Medycznych. Mając na uwadze powyższe, prosimy o odpowiedź, czy w świetle przedstawionych wyżej informacji Polska Sieć Badań Klinicznych spełnia wymagania konkursu w zakresie uznania jej za sieciową organizację badawczą oraz czy Porozumienie z 11 marca 2021 powołujące do życia Polską Sieć Badań Klinicznych jest wystarczającym aktem prawnym dotyczącym sieciowej organizacji badawczej?
Informujemy, że identyfikacja podmiotów należących do tej samej sieciowej organizacji badawczej nastąpi na etapie oceny wniosku o dofinansowanie. W celu wykazania, że członkami konsorcjum, w tym Wnioskodawcą, są co najmniej dwa podmioty należące do tej samej sieciowej organizacji badawczej, zgodnie z Instrukcją przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie, w ramach dokumentacji aplikacyjnej należy przedstawić:
- Akt prawny dotyczący sieciowej organizacji badawczej;
- Dokument potwierdzający, że podmioty wchodzą w skład tej samej sieciowej organizacji badawczej;
- Strategię rozwoju;
- Dokumenty o charakterze planistycznym.