FAQ

Przedstawiamy odpowiedzi na Państwa pytania dotyczące naborów w Działaniu 2.4 FENG:

1. Kto może być Wnioskodawcą w ramach ścieżki dla projektów dotyczących przedsięwzięć instytucji o charakterze sieciowym składających się z organizacji badawczych? (odpowiedź pod pyt. 3)

2. Czy sieć, o której mowa w dokumentacji konkursowej, musi być utworzona jeszcze przed przystąpieniem Wnioskodawcy do konkursu, czy uczelnia publiczna może stworzyć taką sieć dopiero teraz dla celów realizacji projektu? (odpowiedź pod pyt. 3)

3. Czy konsorcjum może powstać podczas przygotowywania wniosków w wyniku podpisanej umowy między dwiema uczelniami, które na chwilę obecną nie tworzą sieci organizacji badawczej?

Zgodnie z kryterium merytorycznym (obligatoryjnym) nr 1 „Kwalifikowalność Wnioskodawcy”, projekty dotyczące przedsięwzięć instytucji o charakterze sieciowym będą realizowane w ramach konsorcjum składającego się z co najmniej dwóch podmiotów, które wchodzą w skład tej samej sieciowej organizacji badawczej. Dodatkowo, liderem konsorcjum może zostać wyłącznie podmiot należący do ww. organizacji.

Organizacja o charakterze sieciowym, spośród której co najmniej dwa podmioty mogą występować o wsparcie w ramach Działania FENG.02.04, musi prowadzić działalność podstawową w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych nakierowanych na wspieranie polityki gospodarczej i naukowej państwa. Organizacja posiada wspólne cele, plany i strategie rozwoju oraz działa w oparciu o wewnętrzne struktury współpracy realizujące cele określone przez organy tej organizacji.

Istotny jest również warunek wynikający z ww. kryterium, tj. jeden z organów sieciowej organizacji badawczej, wskazany w akcie prawnym regulującym działanie organizacji, ma uprawnienia nadzorcze wobec podmiotów tworzących organizację.

Zatem jeśli planowane konsorcjum, w skład którego wchodzić mają dwie uczelnie, nie będzie spełniać ww. warunku, to nie może zostać uznane za sieciową organizację badawczą. Tym samym lider takiego konsorcjum nie może stać się Wnioskodawcą ubiegającym się o wsparcie.

W celu wykazania, że członkami konsorcjum, w tym Wnioskodawcą, są co najmniej dwa podmioty należące do tej samej sieciowej organizacji badawczej, zgodnie z Instrukcją przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie, w ramach dokumentacji aplikacyjnej należy przedstawić:

  1. Akt prawny dotyczący sieciowej organizacji badawczej;
  2. Dokument potwierdzający, ze podmioty wchodzą w skład tej samej sieciowej organizacji badawczej;
  3. Strategię rozwoju;
  4. Dokumenty o charakterze planistycznym.

Warto jednak podkreślić, że uczelnie publiczne mogą wchodzić jako konsorcjanci w skład projektu konsorcjalnego tworzonego przez dwa podmioty należące do sieciowej organizacji badawczej.

4. Czy instytuty PAN można uznać za sieć badawczą w rozumieniu Regulaminu wyboru projektów w ramach ścieżki dla projektów dotyczących przedsięwzięć instytucji o charakterze sieciowym składających się z organizacji badawczych?

W przypadku, gdy projekt byłby realizowany przez co najmniej dwa Instytuty PAN, należy przeanalizować czy spełnione są warunki wskazane w kryterium merytorycznym (obligatoryjnym) nr 1 „Kwalifikowalność Wnioskodawcy”, oraz czy podmioty te są w posiadaniu wymaganych dokumentów, które potwierdzają ten fakt.

5. Czy jedynym warunkiem jest, że z wnioskiem muszą wystąpić co najmniej dwie organizacje z listy wskazanej w  par. 1 p. 3.5 Regulaminu i stworzyć umowę konsorcjum na realizację zadań przewidzianych w projekcie? 

Wskazana w pytaniu lista wymienia podmioty, które mogą wchodzić jako konsorcjant w skład projektu konsorcjalnego tworzonego przez dwa podmioty należące do sieciowej organizacji badawczej.

Należy również pamiętać, że zgodnie z Wytycznymi do przygotowania „Studium wykonalności”, w Rozdziale 5.1 Studium Wykonalności należy opisać i uzasadnić w oparciu o art. 39 ustawy wdrożeniowej sposób w jaki dokonany został wybór konsorcjantów.

6. Czy jednostki nienależące do organizacji o charakterze sieciowym, do której należy Lider, muszą należeć do innej organizacji badawczej o charakterze sieciowym, tzn. czy dopuszczalny jest udział w konsorcjum i w projekcie podmiotów nienależących do żadnej sieciowej organizacji badawczej?

Zgodnie z kryterium merytorycznym (obligatoryjnym) nr 1 „Kwalifikowalność Wnioskodawcy”, w skład projektu konsorcjalnego tworzonego przez Wnioskodawcę mogą wchodzić następujące podmioty występujące w charakterze konsorcjanta: instytut naukowy PAN, instytut badawczy, międzynarodowy instytut naukowy działający na terytorium RP, Centrum Łukasiewicz, instytut działający w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, uczelnia publiczna, lub inny podmiot prowadzący głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, będący organizacją prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę w rozumieniu art. 2 pkt 83 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014. Vide: Kryteria wyboru projektów.

7. Czy dopuszczalne jest konsorcjum obejmujące lidera należącego do jednej sieciowej organizacji badawczej oraz dwóch konsorcjantów należących do innej (wspólnej dla tych konsorcjantów) sieciowej organizacji badawczej?

Liderem projektu może zostać jeden z dwóch podmiotów wchodzących w skład tej samej sieciowej organizacji badawczej.

8. W naborze dla PMIB, czy Agenda badawcza stanowiąca obligatoryjny załącznik do wniosku ma być tym samych dokumentem, który był zgłaszany z wnioskiem o wpis na PMIB?

Agenda badawcza, która jest obligatoryjnym załącznikiem, powinna zostać opracowana zgodnie z Instrukcją przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie. Dokument powinien wykazać zgodność i adekwatność zaplanowanego wykorzystania wytworzonej infrastruktury do celów Działania FENG.02.04 oraz zgodność z Krajowymi Inteligentnymi Specjalizacjami.

Agenda badawcza w ramach projektu FENG musi być zgodna z zakresem Agendy badawczej, która była zgłaszana wraz z wnioskiem o wpis na Polską Mapę Infrastruktury Badawczej. Zgodnie z przypisem do par. 2 ust. 1, przedsięwzięcie umieszczone na PMIB może podlegać modyfikacjom, ale z zastrzeżeniem, że nie jest dopuszczalne wprowadzenie zmian w zakresie Agendy badawczej zgłoszonej do realizacji we wniosku o wpis na PMIB.

9. Czy można wnioskować o inną aparaturę niż wskazana we wniosku do Mapy?

Dopuszczalna jest zmiana zakresu rzeczowego projektu złożonego w ramach konkursu FENG w stosunku do zakresu rzeczowego ujętego we wniosku/ podaniu o wpis na PMIB. W takim przypadku Wnioskodawca musi uzyskać i przedstawić w ramach wniosku aplikacyjnego pisemną zgodę MNiSW.

10. Czy możemy wziąć udział w naborze dla projektów PMIB, nie będąc promotorem przedsięwzięć na aktualnej Polskiej Mapie Infrastruktury Badawczej?

Zgodnie z par. 2 ust. 1 Regulaminu wyboru projektów, dofinansowanie mogą otrzymać jedynie projekty, które są wpisane na Polską Mapę Infrastruktury Badawczej. W przypadku, gdy nie jesteście Państwo Liderem albo Wnioskodawcą samodzielnym takiego projektu, nie ma więc możliwości ubiegania się o wsparcie w ramach ogłoszonego naboru w ścieżce dla projektów z PMIB.

11. Czy istnieją ograniczenia w liczbie wniosków składanych przez jedną jednostkę w konkursie FENG 2.4 Badawcza Infrastruktura Nowoczesnej Gospodarki?

Nie przewidziano ograniczeń odnośnie liczby składanych wniosków przez jednego Wnioskodawcę.

12. Czy jest określona wartość minimalna i maksymalna budżetu dla składanego projektu?

Dokumentacja konkursowa nie określa minimalnej i maksymalnej kwoty budżetu projektu.

13. Jaki jest maksymalny czas trwania projektu?

Końcową datą okresu kwalifikowalności wydatków jest 31 grudnia 2029 r., zgodnie z podrozdziałem 2.1 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2017. Poza tym nie ma ograniczeń co do czasu trwania projektu.

14. Czy zapis w Kryteriach: „Dopuszczalna jest realizacja części projektu w regionie warszawskim stołecznym, jednak w takim przypadku koszty związane z tym miejscem realizacji projektu nie mogą stanowić kosztów kwalifikowalnych i nie podlegają dofinansowaniu.” oznacza, że jeżeli planujemy zakupić infrastrukturę badawczą, która miałaby zostać zlokalizowana w Instytucie w Warszawie, to niestety nie może ona podlegać dofinansowaniu?

Zgodnie z kryteriami wyboru projektu dopuszczalna jest realizacja części projektu w regionie warszawskim stołecznym. Jednak w takim przypadku zakupiona infrastruktura badawcza, która zostanie umieszczona w Warszawie, będzie stanowić koszt niekwalifikowalny w projekcie i nie będzie podlegać dofinansowaniu. 

15. Czy zasady konstrukcji wkładu własnego są takie same jak przy działaniu 4.2 POIR? Ewentualnie proszę o wskazanie różnic, na które należy zwrócić uwagę.

Warunki dotyczące wkładu własnego wnoszonego do projektu zostały opisane m.in. w następujących dokumentach:  Kryteria wyboru projektów, Wytyczne do przygotowania „Studium wykonalności”, Przewodnik kwalifikowalności wydatków. Prosimy o zapoznanie się z dokumentacją konkursową umieszczoną na stronie https://opi.org.pl/feng.

16. Czy jednostki naukowe nie są zwolnione z wniesienia wkładu własnego?

Zgodnie z kryterium merytorycznym (obligatoryjnym) nr 3 „Budżet projektu” oraz Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków, wkład własny do projektu wnoszony jest: a) przez wnioskodawcę i konsorcjantów, lub b) przez wnioskodawcę i konsorcjantów oraz przez przedsiębiorcę/przedsiębiorców wnoszących wkład.

Jednostki naukowe tworzące konsorcjum nie są zatem zwolnione z wniesienia wkładu własnego do projektu. Wkład przedsiębiorcy w projekcie nie jest obligatoryjny, jest natomiast premiowany zgodnie z kryterium merytorycznym (rankingującym) nr 1 nr „Poziom współfinansowania projektu ze środków pochodzących od przedsiębiorców”.

17. Skoro przedsiębiorca nie może być członkiem konsorcjum w ramach projektu, na jakiej podstawie ma on wnieść środki na pokrycie wkładu własnego i kiedy te środki mają być od przedsiębiorcy pozyskane?

Przedsiębiorca wnoszący wkład do projektu nie może być członkiem konsorcjum realizującego projekt. Jeśli w projekcie planowane jest wniesienie wkładu przez przedsiębiorcę, wraz wnioskiem o dofinansowanie należy przekazać umowę zawartą z przedsiębiorcą, zgodnie z Instrukcją przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie. Wkład należy wnieść do projektu w trakcie jego trwania i przedstawić do rozliczenia w ramach kosztów kwalifikowalnych projektu.

18. Proszę o wyjaśnienie zapisu dotyczącego wkładu własnego niepieniężnego umieszczonego w Przewodniku kwalifikowalności wydatków (zał. nr 2 do RWP), punkt 3:

Wkład własny niepieniężny może pochodzić: (…) ze środków publicznych w reżimie pomocy publicznej, które:

  1. nie zostały wytworzone/nabyte z środków UE oraz
  2. zostały w pełni zamortyzowane oraz
  3. nastąpiła zmiana przeznaczenia środka i dany składnik majątku nie został pierwotnie nabyty/wytworzony w ścisłym i udokumentowanym związku z projektem planowanym do realizacji.

Jakiego przypadku dotyczy ten zapis i dlaczego w przypadku wkładu niepieniężnego składnik majątku ma być w pełni zamortyzowany?

Przewodniku kwalifikowalności wydatków zostały określone warunki jakie powinien spełniać wkład własny, aby mógł zostać uznany za wydatek kwalifikowalny. W przypadku planowanego wkładu rzeczowego pochodzącego ze środków publicznych, każdorazowo musi być on w pełni zamortyzowany. Zgodnie z przepisami pomocowymi, jeśli infrastruktura wykorzystywana dotąd do prowadzenia działalności niegospodarczej, która została sfinansowana ze środków publicznych, ma zostać wniesiona jako wkład własny, należy zweryfikować, czy została ona w pełni zamortyzowana przed wniesieniem jej do nowego projektu.

19. Czy w ramach kosztów kwalifikowalnych projektu wnioskodawca może ująć koszty projektu budowlanego, jeśli zostały one poniesione przed złożeniem wniosku, ale po 1 stycznia 2021 r.? Jeśli jednak Wnioskodawca planuje inwestycję, ale nie posiada jeszcze projektu budowlanego a tym samym decyzji o pozwoleniu na budowę, to czy może koszt projektu ująć we wniosku o dofinansowanie? Jednakże ujęcie takiego kosztu uniemożliwi dostarczenie decyzji budowlanej na etapie umowy o dofinansowanie. W jaki sposób można więc ująć koszty projektu budowlanego i prac budowlanych w projekcie a jednocześnie spełnić wytyczne regulaminu wskazujące, że:

„W przypadku braku możliwości dostarczenia przez wnioskodawcę do dnia zawarcia umowy o dofinansowanie formularza „Analiza zgodności projektu z polityką ochrony środowiska” wraz z zezwoleniem na inwestycję (pozwoleniem na budowę albo decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji, ewentualnie inną decyzję administracyjną kończącą przygotowanie procesu inwestycyjnego jeżeli dla danego przedsięwzięcia przepisy prawa nie przewidują konieczności uzyskania pozwolenia na budowę) IP nie będzie realizowała postanowień umowy związanych z wypłatą dofinansowania do czasu złożenia dokumentów.

Projekty realizowane w ramach Działania FENG.02.04 objęte są pomocą publiczną. Aby pomoc publiczna wywołała efekt zachęty – zgodnie z art. 6 rozporządzenia 651/2014 – prace nad projektem oraz kwalifikowanie wydatków w ramach projektu muszą się rozpocząć po złożeniu wniosku o dofinansowanie. Możliwe więc będzie uznanie za kwalifikowalne wydatków na zakup projektu budowlanego oraz prac budowlanych wyłącznie po złożeniu wniosku o dofinansowanie (proszę jednocześnie pamiętać o konieczności spełniania efektu zachęty i definicji rozpoczęcia projektu).

Przytoczony zapis par. 9 ust. 6 Regulaminu wyboru projektu odnosi się do sytuacji dotyczącej niedostarczenia przez Wnioskodawcę do dnia zawarcia umowy o dofinansowanie wymaganego formularza „Analizy zgodności projektu z polityką ochrony środowiska” wraz z zezwoleniem na inwestycję. Oznacza to, że IP nie będzie realizować postanowień związanych z wypłatą dofinansowania do czasu złożenia dokumentów. Wówczas Wnioskodawca oraz konsorcjanci realizują projekt na własne ryzyko.

20. Czy w odniesieniu do kryterium rankingującego 1. „Poziom współfinansowania projektu ze środków pochodzących od przedsiębiorców” wkład przedsiębiorcy może być wkładem niepieniężnym?

Wkład przedsiębiorcy w projekcie może być wkładem niepieniężnym. Warunki wnoszenia wkładu własnego do projektu zostały wskazane w Przewodniku kwalifikowalności wydatków stanowiącym załącznik do Regulaminu wyboru projektów. Zgodnie z jego treścią, wkład własny może być wkładem pieniężnym lub niepieniężnym. Jednocześnie wniesienie wkładu rzeczowego jest możliwe wyłącznie w ramach kosztów infrastruktury badawczej objętej pomocą wynikającą z art. 26 Rozporządzenia 651/2014 (pomoc inwestycyjna na infrastrukturę badawczą).

Zachęcamy również do zapoznania się ze wzorem harmonogramu rzeczowo-finansowego oraz Instrukcją do wypełniania harmonogramu rzeczowo-finansowego, gdzie znajdują się informacje na temat kategorii kosztów, w ramach których wniesienie wkładu rzeczowego jest możliwe.

21. Czy zapis z Przewodnika kwalifikowalności wydatków: „Lider konsorcjum oraz każdy konsorcjant realizują zadania w części gospodarczej, na realizację których zostaje mu udzielona pomoc publiczna.” oznacza, że każdy z członków konsorcjum musi realizować zadania w ramach działalności komercyjnej (np. sprzedawać usługi badawcze powstające na zakupionej aparaturze na rynku) w wysokości minimum 30% całkowitych kosztów kwalifikowanych danej jednostki, a koszty przeznaczone na zakup infrastruktury w ramach projektu powinny być nie mniejsze niż 25%? Czy więc dotacja jest przeznaczona tylko na część gospodarczą?

Całość dofinasowania w projekcie jest udzielana w formie dotacji zarówno w części gospodarczej jak i niegospodarczej projektu. Zasada, że część projektu przeznaczona do wykorzystania gospodarczego nie może być mniejsza niż 30% wartości całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu, w tym minimum 25% kosztów kwalifikowalnych projektu przeznaczone jest na wsparcie infrastruktury badawczej objętej pomocą publiczną, powinna zostać spełnione na poziomie całego projektu.

Każdy z członków konsorcjum musi realizować zadania w ramach gospodarczej części projektu, na które udzielona mu zostaje pomoc publiczna, tj. w zakresie infrastruktury badawczej oraz w zakresie komponentu szkoleniowego.  Poziom udziału części gospodarczej objętej pomocami publicznymi na poziomie każdego z członków konsorcjum nie musi być taki sam.

22. Czy VAT jest zawsze wydatkiem niekwalifikowanym w projekcie, nawet jeżeli w projekcie nie uczestniczy przedsiębiorca, a zakupiony sprzęt nie będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej?

Zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków, podatek VAT stanowi wydatek niekwalifikowalny w całym projekcie, tj. w części gospodarczej i niegospodarczej projektu.

Podatek VAT powinien zostać uwzględniony w dokumentacji aplikacyjnej w kosztach ogółem projektu  jako wydatek niekwalifikowalny.

23. Jak rozumiany jest podział na część gospodarczą i niegospodarczą projektu? Czy chodzi o czas wykorzystania infrastruktury na rzecz działalności gospodarczej i niegospodarczej? Jak rozliczany będzie Wnioskodawca z zastosowanego podziału i jakie dokumenty trzeba będzie przedstawić na etapie realizacji projektu celem potwierdzenia spełnienia założeń przedstawionych we wniosku?

Pojęcia części gospodarczej i niegospodarczej projektu określone zostały we wzorze umowy o dofinansowanie.

Część gospodarcza – część projektu, w ramach której infrastruktura jest wykorzystywana na rzecz użytkowników do ich działalności gospodarczej (np. do wynajmu, świadczenia usług oraz realizacji badań kontraktowych, które odbywają się na zasadach rynkowych) i sfinansowana zgodnie z przepisami o pomocy publicznej, a także część projektu dotycząca szkoleń związanych z utworzeniem lub unowocześnieniem infrastruktury badawczej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej i sfinansowana zgodnie z przepisami o pomocy publicznej, oraz część projektu służąca wspieraniu działań związanych z realizacją przedsięwzięcia i sfinansowana zgodnie z przepisami o pomocy de minimis.

Część niegospodarcza – część projektu sfinansowana w 100% ze środków publicznych, w ramach której infrastruktura jest wykorzystywana przez użytkowników do ich działalności niegospodarczej (np. do wynajmu, świadczenia usług oraz realizacji badań kontraktowych), do której zaliczamy

zasadniczą działalność, a w szczególności:

  1. kształcenie mające na celu zwiększanie coraz lepiej wyszkolonych zasobów ludzkich, tj. edukacja publiczna organizowana w ramach krajowego systemu edukacji, finansowana głównie lub wyłącznie przez państwo i nadzorowana przez państwo;
  2. niezależna działalność badawczo-rozwojowa mająca na celu powiększanie zasobów wiedzy i lepsze zrozumienie, w tym badania i rozwój w ramach współpracy, kiedy to organizacja prowadząca badania lub infrastruktura badawcza podejmuje skuteczną współpracę;
  3. szerokie rozpowszechnianie wyników badań na zasadzie niedyskryminacji i braku wyłączności, np. przez nauczanie, dostępne bazy danych, otwarte publikacje i otwarte oprogramowanie;
  4. działania związane z transferem wiedzy, jeżeli są one prowadzone przez Lidera konsorcjum i Konsorcjanta (w tym przez jego działy lub jednostki zależne) albo wspólnie z innymi podmiotami tego typu lub w imieniu innych podmiotów tego typu, a wszelkie zyski z tych działań są reinwestowane w zasadniczą działalność. Zlecenie wykonania odpowiednich usług stronom trzecim w drodze procedury otwartej pozostaje bez uszczerbku dla niegospodarczego charakteru takiej działalności;

a także część projektu dotyczącą szkoleń związanych z utworzeniem lub unowocześnieniem infrastruktury badawczej oraz służącą wpieraniu działań związanych z realizacją projektu, sfinansowane w 100% ze środków publicznych.

Na etapie realizacji projektu rozliczanie wydatków będzie następowało na podstawie zaplanowanego w ramach projektu podziału. Jednocześnie Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej wydatków projektu w sposób przejrzysty i rzetelny, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem. Zgodnie z art. 26 Rozporządzenia KE nr 651/2014 Jeżeli infrastrukturę badawczą wykorzystuje się do prowadzenia zarówno działalności gospodarczej, jak i niegospodarczej, finansowanie, koszty i dochody z każdego rodzaju działalności należy rozliczać osobno, konsekwentnie stosując obiektywnie uzasadnione zasady rachunku kosztów.

Prosimy również o zwrócenie uwagi, iż na etapie wykorzystania wspartej w ramach projektu infrastruktury badawczej zastosowanie znajduje Mechanizm monitorowania i wycofania w przypadku finansowania infrastruktury badawczej ze środków publicznych z uwzględnieniem zadeklarowanych przez Wnioskodawcę Wskaźników wybranych do monitorowania sposobu wykorzystania infrastruktury.

24. Zespół, w którym pracuję w Uniwersytecie Łódzkim, rozważa składanie wniosku w ramach ścieżki dla projektów z PMIB, gdyż jest członkiem projektu wpisanego na Mapę. Mamy jednak wątpliwość, czy kwalifikujemy się do przystąpienia do tego konkursu – jesteśmy jednym z konsorcjantów, liderem natomiast jest jednostka z Warszawy.

Rozumiemy, że konsorcjum jako całość w obecnej formie nie może przystąpić do konkursu, ponieważ lider nie jest z obszaru słabo rozwiniętego/przejściowego. Czy w takim wypadku możemy wystąpić w konkursie wyłącznie sami jako łódzki konsorcjant, który ma wydzielone zadania w ramach projektu? Oznaczałoby to, że nie jest zgłoszony w konkursie cały projekt z PMIB, tylko jego fragment przypadający Uniwersytetowi Łódzkiemu.

Potwierdzamy, że zgodnie z kryterium „Kwalifikowalność Wnioskodawcy” Lider konsorcjum musi mieć siedzibę w regionie słabiej rozwiniętym lub w regionie w okresie przejściowym. Jednocześnie zgodnie z tym kryterium dopuszczalna jest realizacja części projektu w regionie warszawskim stołecznym, jednak w takim przypadku koszty związane z tym miejscem realizacji projektu nie mogą stanowić kosztów kwalifikowalnych i nie podlegają dofinansowaniu.

Projekt umieszczony na PMIB może podlegać modyfikacjom wskazanym w Regulaminie wyboru projektów, określonym w przypisie nr 1 do ust. 1 par. 2 Regulaminu, z zastrzeżeniem, że nie jest dopuszczalne wprowadzenie zmian w zakresie Agendy badawczej zgłoszonej do realizacji we wniosku o wpis na PMIB. Ponadto, zgodnie z Instrukcją przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie, do każdego wniosku o dofinansowanie należy załączyć pisemną zgodę MNiSW na ustanowienie Lidera konsorcjum albo pisemną zgodę MNiSW potwierdzającą samodzielną realizację projektu, a także (jeśli dotyczą) pozostałe pisemne zgody/powiadomienia MNiSW.

25. Na jakiej podstawie jest weryfikowana siedziba lidera konsorcjum – czy w sytuacji, kiedy podmiot ma swój ośrodek w regionie słabiej rozwiniętym, ten ośrodek może pełnić rolę lidera konsorcjum? Czy w stosunku do członków konsorcjum również jest stawiany wymóg co do lokalizacji ich siedzib?

Siedziba podmiotu będzie weryfikowana na podstawie dostępnych dla OPI źródeł danych, baz oraz systemów (zarówno powszechnie dostępnych, jak i specjalistycznych), takich jak rejestr KRS, spis przedsiębiorców CEIDG, systemy wykorzystujące dane z tych rejestrów.

Zgodnie z kryterium merytorycznym obligatoryjnym nr 1 „Kwalifikowalność Wnioskodawcy”, Lider konsorcjum ma siedzibę w regionie słabej rozwiniętym lub w regionie w okresie przejściowym. Wobec konsorcjantów taki wymóg nie został określony.

Jednocześnie, zgodnie z kryterium merytorycznym obligatoryjnym nr 2 Kwalifikowalność projektu, projekt musi być realizowany w regionach słabiej rozwiniętych lub/i regionach w okresie przejściowym. Dopuszczalna jest realizacja części projektu w regionie warszawskim stołecznym, jednak w takim przypadku koszty związane z tym miejscem realizacji projektu nie mogą stanowić kosztów kwalifikowalnych i nie podlegają dofinansowaniu.

Zapisy te nie wyłączają więc z dofinasowania innych niż Lider konsorcjum  jednostek mających siedzibę w regionie warszawskim stołecznym – pod warunkiem, że projekt jest realizowany w regionach słabiej rozwiniętych lub/i regionach w okresie przejściowym

26. Czy każda strona umowy konsorcjum – zarówno lider jak i każdy partner – musi obligatoryjnie wnieść wkład własny, czy dopuszczalne jest, że cały wkład własny wniesie tylko jedna jednostka, np. tylko lider albo tylko jeden z partnerów? Albo, jeśli będziemy mieli umowę z przedsiębiorcą, czy dopuszczalne jest, że to przedsiębiorca wniesie do projektu 100% wkładu własnego?

Zgodnie z kryterium merytorycznym (obligatoryjnym) nr 3 „Budżet projektu” oraz Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków, wkład własny do projektu wnoszony jest:

a. przez wnioskodawcę i konsorcjantów, lub

b. przez wnioskodawcę i konsorcjantów oraz przez przedsiębiorcę/przedsiębiorców wnoszących wkład.

Jednostki naukowe tworzące konsorcjum nie są zatem zwolnione z wniesienia wkładu własnego do projektu.

Wkład przedsiębiorcy w projekcie nie jest obligatoryjny, jest natomiast premiowany zgodnie z kryterium merytorycznym (rankingującym) nr 1 „Poziom współfinansowania projektu ze środków pochodzących od przedsiębiorców”. Tym samym nie jest dopuszczalne, aby to przedsiębiorca wniósł do projektu 100% wkładu własnego.

27. Czy wkład własny niepieniężny może być wniesiony w postaci pracy osób zaangażowanych w realizację projektu, zgodnie z zapisami podrozdziału 3.3, pkt.5 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027?

Warunki wnoszenia wkładu własnego do projektu zostały wskazane w Przewodniku kwalifikowalności wydatków stanowiącym załącznik do Regulaminu wyboru projektów. Wniesienie wkładu niepieniężnego (rzeczowego) jest możliwe wyłącznie w ramach kosztów infrastruktury badawczej objętej pomocą wynikającą z art. 26 Rozporządzenia 651/2014 (pomoc inwestycyjna na infrastrukturę badawczą). Zachęcamy do zapoznania się ze wzorem harmonogramu rzeczowo-finansowego oraz Instrukcją do wypełniania harmonogramu rzeczowo-finansowego, gdzie znajdą Państwo informacje na temat kategorii kosztów, w ramach których wniesienie wkładu niepieniężnego (rzeczowego) jest możliwe.

28. Na jaką kwotę ma być wystawiony weksel in blanco w przypadku Działania 2.4 FENG?

Zgodnie ze wzorem Umowy o dofinansowanie, Beneficjent ustanawia zabezpieczenie w zakresie całości projektu tj. do wysokości całości kwoty dofinansowania, na cały okres obowiązywania umowy tj. na okres realizacji i okres trwałości projektu. Beneficjent ustanawia zabezpieczenie w formie weksla in blanco opatrzonego klauzulą „nie na zlecenie” z podpisem notarialnie poświadczonym wraz z deklaracją wekslową do końca obowiązywania okresu trwałości lub okresu tożsamego z okresem trwałości.

29. Czy planując wykorzystanie gospodarcze powstałej infrastruktury, można przyjąć, że w przypadku odpłatnych usług na rzecz innych podmiotów będzie to zawsze działalność gospodarcza, czy w przypadku gdy dany zewnętrzny podmiot prowadzi zarówno działalność gospodarczą jak i niegospodarczą, konieczne będzie wykazanie, że dana usługa była świadczona na potrzeby działalności gospodarczej ww. podmiotu? Jeśli tak, w jaki sposób należy udokumentować spełnienie ww. warunku?

Informacje w zakresie gospodarczego i niegospodarczego wykorzystania infrastruktury zostały wskazane w Wytycznych do przygotowania „Studium Wykonalności”, w części dotyczącej analizy finansowej. Zgodnie z tym dokumentem

  • wykorzystywanie infrastruktury przez użytkowników w ramach ich działalności gospodarczej (niezależnie czy jest to przedsiębiorca czy inny użytkownik) uwzględnia się w działalności gospodarczej infrastruktury i odbywa się po cenie rynkowej;
  • wykorzystywanie infrastruktury przez użytkowników w ramach ich działalności niegospodarczej uwzględnia się w działalności niegospodarczej infrastruktury, a opłata za użytkowanie powinna odpowiadać jedynie wysokości kosztów użytkowania związanych z daną usługą tj. kosztów nie sfinansowanych ze środków publicznych przyznanych infrastrukturze.

Jednocześnie informujemy, że przyszły użytkownik infrastruktury projektu powinien oświadczyć, w ramach jakiej jego działalności – gospodarczej, czy też niegospodarczej – będzie wykorzystywana infrastruktura.

30. Czy każdy z podmiotów wchodzących w skład konsorcjum musi w swojej części budżetowej uwzględnić część gospodarczą i niegospodarczą?

Zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków w przypadku projektów realizowanych w ramach konsorcjum, lider konsorcjum oraz każdy konsorcjant musi realizować zadania w ramach gospodarczej części projektu, na które udzielona mu zostaje pomoc publiczna. Dokumentacja konkursowa natomiast nie wskazuje, że każdy z członków konsorcjum musi realizować działania w ramach części niegospodarczej projektu. Istotne jest spełnienie warunku, aby część projektu przeznaczona do wykorzystania gospodarczego była nie mniejsza niż 30% wartości całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.

31. Czy każdy z podmiotów wchodzących w skład konsorcjum musi w swojej części budżetowej uwzględnić koszty aparatury (środków trwałych) i szkoleń? Czy może być tak, że dwa podmioty w swoim budżecie uwzględnią zakup środków trwałych, a pozostałe dwa same szkolenia – przy zachowaniu, na poziomie projektu podział budżetu całego projektu na część niegospodarczą i gospodarczą (minimum 30%)?

Każdy z członków konsorcjum musi realizować zadania w ramach gospodarczej części projektu, na które udzielona mu zostaje pomoc publiczna, tj. w zakresie infrastruktury badawczej oraz w zakresie komponentu szkoleniowego.

32. Czy wydatek na szkolenia należy rozdzielić na objęty pomocą publiczną (finansowany w wysokości 50%) i nieobjęty pomocą publiczną (finansowany w wysokości 100%)? Wówczas pozycje w budżecie wyglądałyby następująco: a) szkolenie z zakresu XYZ dla 10 naukowców – część niegospodarcza; b) szkolenie z zakresu XYZ dla 10 naukowców – część gospodarcza.

Koszty szkoleń przewidziane w projekcie muszą zostać przyporządkowane zarówno do działalności niegospodarczej, jak i gospodarczej projektu. Wówczas dofinansowanie wydatku na szkolenia w ramach części niegospodarczej wynosi do 100% kosztów kwalifikowalnych, intensywność pomocy publicznej dla części gospodarczej nie przekracza natomiast 50% kosztów kwalifikowalnych. Wskazany w zapytaniu sposób przedstawienia wydatku jest więc prawidłowy.

33. Jeżeli w skład konsorcjum wchodzą podmioty z tej samej sieci, to czy lider musi dokonać wyboru pozostałych konsorcjantów zgodnie z zapisami art. 39 ust.2 ustawy wdrożeniowej?

Zgodnie z Wytycznymi do przygotowania „Studium Wykonalności” należy opisać i uzasadnić w oparciu o art. 39 ustawy wdrożeniowej sposób, w jaki dokonany został wybór konsorcjantów. Dodatkowo należy wskazać, czy podmioty inne niż zobowiązane do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych zostały wybrane zgodnie z art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027. Listę dokumentów (wskazanych w ww. Wytycznych) potwierdzających wybór partnerów zgodnie z zapisami art. 39 ust 2 ustawy wdrożeniowej należy załączyć w ramach załącznika nr 5 do Studium Wykonalności. Zgodnie z powyższym wybór konsorcjantów projektu musi być zgodny z art. 39 ust 2 ustawy wdrożeniowej.

34. Czy wszystkie załączniki powinny zostać podpisane podpisem elektronicznym?

Informacje o sposobie podpisania danych załączników zostały wskazane w Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinasowanie.

35. Czy analiza finansowa ma zostać sporządzona jedna dla całego projektu, tj. łącznie dla wszystkich konsorcjantów?

Analiza finansowa ma zostać sporządzona dla całości projektu. Jej celem jest ocena finansowej rentowności inwestycji i kapitału krajowego oraz weryfikacja trwałości finansowej projektu. Zasady przygotowania analizy finansowej zostały opisane w  Rozdziale 9 Wytycznych do przygotowania „Studium Wykonalności”.

36. Czy każdy z konsorcjantów zobowiązany jest do prowadzenia działalności gospodarczej, czy jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej np. wyłącznie u jednego z konsorcjantów a po stronie innego konsorcjanta byłaby prowadzona wyłącznie działalność niegospodarcza?

W przypadku projektów realizowanych w ramach konsorcjum, lider konsorcjum oraz każdy konsorcjant realizuje zadania w części gospodarczej, na realizację których zostanie mu udzielona pomoc publiczna. Zgodnie z postanowieniami programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki oraz kryteriami wyboru projektów dla Działania 2.4 FENG  zakłada się, iż powstała w ramach projektu infrastruktura B+R będzie wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej i działalności niegospodarczej. Całość prowadzonych analiz musi uwzględniać powyższe założenie i być zgodna z przyjętymi przez Wnioskodawcę założeniami procentowego podziału między tymi częściami.

37. Czy w przypadku zamortyzowanej aparatury wnoszonej jako wkład własny o wartości wynikającej z wyceny wystąpi „mechanizm wycofania” dla „nadwyżki”, np. 10% przekroczenia wykorzystania do działalności gospodarczej (ponad działalność pomocniczą) – skoro minimalny poziom wykorzystania w ramach projektu wynosi 30%, a udział działalności pomocniczej dla jednostki naukowej wynosi 20%? 

W ramach działania 2.4 FENG nie przewidziano pomocniczego charakteru działalności gospodarczej. Zgodnie z kryteriami, projekt zostanie objęty pomocą publiczną na infrastrukturę badawczą na podstawie art. 26 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, pomocą szkoleniową na podstawie art. 31 ww. Rozporządzenia oraz pomocą de minimis w przypadku dostępnego limitu.

W okresie amortyzacji infrastruktury stosowany więc będzie (zgodnie z art. 26 ust. 7 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014) mechanizm monitorowania i wycofania mający na celu monitorowanie przyjętych proporcji wykorzystania infrastruktury badawczej do prowadzenia działalności gospodarczej i niegospodarczej. Mechanizm ten obejmuje wszystkie składniki infrastruktury badawczej, na które zostało udzielone dofinansowanie w ramach projektu i które zostaną zadeklarowane w umowie o dofinansowanie. Składniki infrastruktury podlegają monitorowaniu według wskaźników określonych w umowie o dofinansowanie. Monitorowanie wykorzystania infrastruktury badawczej odbywa się w cyklach rocznych zgodnie  z zasadami rachunkowości, przy czym każdy cykl monitorowania obejmuje jeden rok obrachunkowy będący rokiem sprawozdawczym. Gdy w którymkolwiek roku objętym mechanizmem monitorowania i wycofania poziom zaangażowania infrastruktury badawczej do prowadzenia działalności gospodarczej przekroczy pułap założony na etapie podpisania umowie o dofinansowanie, konieczny jest zwrot części dofinansowania uzyskanego na niegospodarczą część projektu.

W mechanizmie tym do wyliczenia kwoty zwrotu uwzględnia się wyłącznie koszty kwalifikowalne (i dofinansowanie) objęte katalogiem kosztów dotyczącym pomocy na podst. art. 26 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014.

38. Część wkładu własnego (10%) ma zostać wniesione przez konsorcjanta-przedsiębiorcę w formie zorganizowania szkolenia na podstawie zawartej z tym przedsiębiorcą umowy. Czy umożliwi to konsorcjantowi-przedsiębiorcy późniejszy preferencyjny dostęp do infrastruktury? Jeżeli tak, to jakie warunki powinny spełniać wycena szkolenia i potwierdzenie ich wartości – jakie dokumenty należy przedstawić?

Przede wszystkim, konsorcjantem w ramach realizowanego projektu nie może być  przedsiębiorca zgodnie z kryterium obligatoryjnym nr 1 Kwalifikowalność Wnioskodawcy (vide dokument Kryteria wyboru projektów).

Preferencyjny dostęp na bardziej korzystnych warunkach może być przyznany przedsiębiorstwom, które finansują co najmniej 10% kosztów kwalifikowalnych części gospodarczej infrastruktury badawczej. Art. 26 ust. 5 Rozporządzenia 651/2014 za koszty kwalifikowalne (w tym wkład własny) uznaje koszty inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne i prawne. W związku z powyższym nie jest możliwe wniesienie wkładu w formie szkoleń w części gospodarczej infrastruktury badawczej.

39. Czy koszty przygotowania Studium Wykonalności, programu funkcjonalno-użytkowego, czy innych analiz i dokumentów pomocniczych niezbędnych do prawidłowego przygotowania wniosku projektowego można wykazać we wniosku projektowym jako wkład własny? W ślad za Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków (ogólne zasady kwalifikowalności wydatków) takich kosztów nie uznaje się za rozpoczęcie realizacji przedsięwzięcia.

Zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków koszty przygotowania Studium Wykonalności projektu oraz programu funkcjonalno-użytkowego stanowią koszty niekwalifikowalne w projekcie.

Możliwe będzie uznawanie za kwalifikowalne wydatków na zakup projektu budowlanego oraz prac budowlanych wyłącznie po złożeniu wniosku o dofinansowanie (proszę jednocześnie pamiętać o konieczności spełniania efektu zachęty i definicji rozpoczęcia projektu).

40. Czy oddział podmiotu wymienionego w §1 p. 3 Regulaminu z siedzibą w Warszawie, posiadający swoją siedzibę w regionach wymienionych §1 p. 3.2 Regulaminu i zarejestrowaną w KRS kwalifikuje się do dofinansowania w ramach Działania 2.4 FENG?

Zgodnie z kryterium merytorycznym obligatoryjnym nr 1 „Kwalifikowalność  Wnioskodawcy”, Lider konsorcjum ma siedzibę w regionie słabej rozwiniętym lub w regionie w okresie przejściowym. Jeśli Konsorcjant realizuje prace w regionach w okresie przejściowym lub słabiej rozwiniętym – jest możliwość dofinansowania. 

Dopuszczalna jest realizacja części projektu w regionie warszawskim stołecznym, jednak w takim przypadku koszty związane z tym miejscem realizacji projektu nie mogą stanowić kosztów kwalifikowalnych i nie podlegają dofinansowaniu.

41. Ile procent całości projektu muszą minimalnie stanowić koszty w ramach części gospodarczej, aby określić niezbędny wkład własny lidera oraz konsorcjantów?

Udział wkładu własnego Wnioskodawcy (w przypadku konsorcjów – Lidera konsorcjum i Konsorcjantów) wynosi minimum 50% wartości kosztów kwalifikowalnych części gospodarczej projektu oraz:

a) w ramach kosztów inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne i prawne objętych pomocą publiczną, o której mowa w art. 26 GBER – minimum 50% wartości kosztów kwalifikowalnych tej części projektu;

b) w ramach kosztów pomocy szkoleniowej objętych pomocą publiczną, o której mowa w art. 31 GBER – minimum 50% wartości kosztów kwalifikowalnych tej części przedsięwzięcia.

42. Czy każdy z konsorcjantów ma obowiązek założyć poziom działalności gospodarczej powyżej 20% (zakaz działalności pomocniczej)? Czy niektórzy z konsorcjantów mogą założyć działalność gospodarczą na poziomie pomiędzy 20% a 30% pod warunkiem, że pozostali członkowie konsorcjum założą wyższy poziom w taki sposób, aby na poziomie całego konsorcjum poziom działalności gospodarczej przekroczył 30% wydajności infrastruktury (oczywiście przy założeniach budżetowych odzwierciedlających te proporcje)?

Brak możliwości prowadzenia działalności pomocniczej oznacza, że nie jest możliwe, aby w części niegospodarczej projektu Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą do 20% wydajności infrastruktury i ubiegał się o finansowanie części niegospodarczej z dofinansowaniem stanowiącym 100% kosztów kwalifikowalnych.

Zasada, że część projektu przeznaczona do wykorzystania gospodarczego nie może być mniejsza niż 30% wartości całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu, w tym minimum 25% kosztów kwalifikowalnych projektu przeznaczone jest na wsparcie infrastruktury badawczej objętej pomocą publiczną dotyczą całości projektu, powinna zostać spełniona na poziomie całego projektu. Poziom udziału części gospodarczej objętej pomocami publicznymi na poziomie każdego z członków konsorcjum nie musi być taki sam.

43. Czy koszty szkoleń innych niż te, które są obowiązkowym komponentem (tzn. w obszarach takich jak: wykorzystanie infrastruktury, komercjalizacja wyników prac B+R, transfer technologii, zarządzanie innowacjami), a będą szkoleniami np. z zakresu obsługi nowo zakupionego sprzętu lub nauki nowej metody badawczej, będą zaliczone do kosztów kwalifikowalnych?

W części gospodarczej projektu w ramach pomocy szkoleniowej kwalifikowalne są koszty szkoleń pracowników Beneficjenta mających na celu wzmocnienie kompetencji kadry naukowej i badawczej w obszarze wykorzystania infrastruktury, komercjalizacji wyników prac B+R, transferu technologii i zarządzania innowacjami. Jednakże zgodnie z pkt 3.3.1 Koszty aparatury naukowo-badawczej (środki trwałe/dostawy) Przewodnika kwalifikowalności wydatków: W ramach kategorii A kwalifikowalne są: wydatki na zakup  aparatury naukowo-badawczej zaliczanej do środków trwałych, wydatki na modernizację posiadanej aparatury naukowo-badawczej, urządzeń i innych składników wyposażenia laboratoriów oraz wydatki związane z transportem, instalacją, testowaniem i uruchomieniem tych środków trwałych, wraz ze specjalistycznym instruktażem w ich obsłudze.

44. Czy unikatowość infrastruktury może odnosić się unikatowości Agendy Badawczej? Trudno wyobrazić sobie aparaturę/infrastrukturę, której nie ma nigdzie w Europie, czy nawet Polsce… Natomiast grupa urządzeń, stanowisko badawcze czy metody badawcze mogą być unikatowe na skalę europejską. Wnioskodawca nie jest w stanie sprawdzić, jaki sprzęt jest w jednostkach badawczych, a jakiego nie ma. Jak odnieść się do sytuacji, gdy podobny (lub nawet taki sam) sprzęt jest w innej jednostce, ale nie jest udostępniany? (Jest kupiony z innych niż europejskie środków, gdzie nie ma obowiązku udostępniania.)

Infrastruktura wsparta w ramach projektu nie powiela istniejących zasobów, zgodnie z Kryteriami wyboru projektów. W trakcie oceny wniosku o dofinansowanie sprawdzimy, czy została przeprowadzona analiza potwierdzająca brak dostępności odpowiedniej infrastruktury w innych ośrodkach badawczych na terytorium Polski oraz brak technologicznych i ekonomicznych alternatyw dla tego rodzaju działań. Infrastruktura B+R planowana w ramach projektu może stanowić uzupełnienie istniejącej infrastruktury badawczo-rozwojowej, jednak nie może powielać istniejących zasobów.

45. Jaki jest limit wydatków na promocję?

Koszty promocji przedsięwzięcia nie są objęte limitem. Zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków koszty promocji przedsięwzięcia są kwalifikowalne w ramach pomocy de minimis w części gospodarczej przedsięwzięcia w kategorii kosztów: usługi zewnętrzne.

46. Czy do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć przykładowe oferty, które potwierdzą wartość środków trwałych (aparatury badawczej) założoną w budżecie projektu?

Przykładowe oferty, które potwierdzą wartość środków trwałych (aparatury badawczej), nie stanowią obligatoryjnych załączników do wniosku o dofinansowanie. Załączniki określone zostały w Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie.

47. Czy w przypadku ujęcia w zakresie rzeczowym robót budowlanych konieczne jest przedłożenie kosztorysu/projektu budowlanego/decyzji budowlanych? Nie widzę takich dokumentów na liście załączników.

W przypadku przedsięwzięć polegających na budowie, przebudowie lub unowocześnieniu obiektu budowlanego, do wniosku o dofinansowanie należy załączyć tzw. dokumentację techniczną projektu. Szczegółowe informacje w zakresie ww. dokumentacji zostały przedstawione w Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie:

  1. Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub kopia decyzji ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego lub wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
  2. Program funkcjonalno-użytkowy dla całości zamierzenia inwestycyjnego objętego wnioskiem o dofinansowanie;
  3. Dokumenty potwierdzające tytuł prawny do wszystkich nieruchomości, na których będzie realizowane przedsięwzięcie.

Jednocześnie – zgodnie z listą dokumentów niezbędnych do podpisania umowy – na etapie zawierania umowy Wnioskodawca załącza Formularz „Analiza zgodności projektu z polityką ochrony środowiska wraz z zezwoleniem na inwestycję (pozwoleniem na budowę albo decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji, ewentualnie inną decyzją administracyjną kończącą przygotowanie procesu inwestycyjnego, jeżeli dla danego przedsięwzięcia przepisy prawa nie przewidują konieczności uzyskania pozwolenia na budowę), jeżeli Wnioskodawca posiada takie dokumenty na etapie podpisania umowy.

Zgodnie ze wzorem umowy o dofinansowanie, § 5. „Lider konsorcjum zobowiązuje się do przedstawienia wypełnionego formularza „Analiza zgodności projektu z polityką ochrony środowiska” wraz z kopią zezwolenia na inwestycję najpóźniej przed pierwszą wypłatą dofinansowania. Jeżeli zezwolenie nie jest wymagane, Lider konsorcjum przedstawia tylko wypełniony formularz „Analiza zgodności projektu z polityką ochrony środowiska”. Ponadto, projekty realizowane w ramach Działania 2.4 FENG objęte są pomocą publiczną, zatem aby pomoc publiczna wywołała efekt zachęty – zgodnie z art. 6 rozporządzenia 651/2014 – prace nad projektem oraz kwalifikowanie wydatków w ramach projektu musi się rozpocząć najwcześniej dzień po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.

48. Jeżeli w ramach projektu zakupimy aparaturę, to czy we wniosku o płatność kosztem kwalifikowanym będzie amortyzacja czy faktura zakupowa za aparaturę?

Zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków, wydatki dotyczące aparatury powiązanej z przedmiotem projektu mogą zostać uznane za kwalifikowalne w całości. Natomiast w przypadku wykorzystania aparatury wyłącznie w trakcie realizacji projektu, koszt kwalifikowalny stanowić będą odpisy amortyzacyjne.

49. Czy szkolenia dla kadry mogą dotyczyć tylko pracowników Beneficjenta, a Konsorcjant już takich szkoleń nie może uwzględnić w zakresie rzeczowym projektu?

Zgodnie z kryterium merytorycznym obligatoryjnym nr 2 „Kwalifikowalność projektu”, prace zaplanowane w projekcie muszą obejmować komponent szkoleniowy mający na celu rozwój kompetencji kadry naukowo-badawczej w zakresie wykorzystania infrastruktury badawczej, tj. szkoleń dotyczących m. in. komercjalizacji B+R, transferu technologii i zarzadzania innowacjami. Wsparcie kierowane jest na rozwój personelu, pracowników Lidera konsorcjum i konsorcjantów.

50. Czy Lider projektu będący członkiem Sieci Badawczej Łukasiewicz musi wyłonić swojego Konsorcjanta – inny instytut wchodzący w skład Sieci Badawczej Łukasiewicz – w konkursie, tj. w trybie konkurencyjnym?

Wybór konsorcjantów projektu musi być zgodny z art. 39 ust 2 ustawy wdrożeniowej. Zgodnie z Wytycznymi do przygotowania „Studium Wykonalności”, należy opisać i uzasadnić w oparciu o art. 39 ustawy wdrożeniowej sposób, w jaki dokonany został wybór konsorcjantów. Dodatkowo należy wskazać, czy podmioty inne niż zobowiązane do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych zostały wybrane zgodnie z art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027. Listę wskazanych w ww. Wytycznych dokumentów potwierdzających wybór partnerów zgodnie z zapisami art. 39 ust 2 ustawy wdrożeniowej należy załączyć w ramach załącznika nr 5 do Studium Wykonalności.

51. Czy wycena wkładu własnego np. nieruchomości, która będzie wkładem niepieniężnym, przez niezależnego rzeczoznawcę przeprowadzona przed złożeniem wniosku jest kosztem kwalifikowanym w projekcie? Czy taka wycena musi być przeprowadzona przed złożeniem wniosku o finansowanie projektu, czy można ją przeprowadzić później?

Koszty wyceny rzeczoznawcy stanowią koszt  niekwalifikowany w projekcie.

Wycena rzeczoznawcy musi zostać przeprowadzona przed złożeniem wniosku o dofinasowanie. Wycena taka stanowi dokumentację potwierdzającą wartość wnoszonego wkładu własnego. Zgodnie z Wytycznymi do przygotowania „Studium Wykonalności” w przypadku finansowania wkładu własnego (części wkładu własnego) w formie niepieniężnej należy koniecznie przedstawić aktualną wycenę dokonaną przez rzeczoznawcę wraz z dokumentami, w oparciu o które dokonano wyceny. Dokumenty powinny stanowić załącznik do Studium Wykonalności (zgodnie z rozdziałem Analiza finansowa) i pozwolić na ocenę potencjalnej kwalifikowalności wkładu własnego, w tym jego wartości i zasadności wniesienia do projektu. Wymagania dotyczące przeprowadzenia wyceny wkładu niepieniężnego (rzeczowego) zostały opisane w Rozdziale 3.4 Przewodnika kwalifikowalności wydatków.

52. Czy w przypadku instytucji sieciowych ta sieć musi być sformalizowana (powołana na mocy np. ustawy), czy mogą ją tworzyć uczelnie na podstawie np. porozumienia o współpracy?

W celu wykazania, że członkami konsorcjum są co najmniej dwa podmioty należące do tej samej sieciowej organizacji badawczej (w tym Wnioskodawca), zgodnie z Instrukcją przygotowania załączników do wniosku, należy obligatoryjnie przedstawić wraz z wnioskiem o dofinansowanie:

  1. Akt prawny dotyczący sieciowej organizacji badawczej;
  2. Dokument potwierdzający, że podmioty wchodzą w skład tej samej sieciowej organizacji badawczej;
  3. Strategia rozwoju;
  4. Dokumenty o charakterze planistycznym (jeśli dotyczy).