1. Czy zasady konstrukcji wkładu własnego są takie same jak przy działaniu 4.2 POIR? Ewentualnie proszę o wskazanie różnic, na które należy zwrócić uwagę.
Warunki dotyczące wkładu własnego wnoszonego do projektu zostały opisane m.in. w następujących dokumentach: Kryteria wyboru projektów, Wytyczne do przygotowania „Studium wykonalności”, Przewodnik kwalifikowalności wydatków. Prosimy o zapoznanie się z dokumentacją konkursową umieszczoną na stronie https://opi.org.pl/feng.
2. Czy jednostki naukowe nie są zwolnione z wniesienia wkładu własnego?
Zgodnie z kryterium merytorycznym (obligatoryjnym) nr 3 „Budżet projektu” oraz Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków, wkład własny do projektu wnoszony jest: a) przez wnioskodawcę i konsorcjantów, lub b) przez wnioskodawcę i konsorcjantów oraz przez przedsiębiorcę/przedsiębiorców wnoszących wkład.
Jednostki naukowe tworzące konsorcjum nie są zatem zwolnione z wniesienia wkładu własnego do projektu. Wkład przedsiębiorcy w projekcie nie jest obligatoryjny, jest natomiast premiowany zgodnie z kryterium merytorycznym (rankingującym) nr 1 nr „Poziom współfinansowania projektu ze środków pochodzących od przedsiębiorców”.
3. Skoro przedsiębiorca nie może być członkiem konsorcjum w ramach projektu, na jakiej podstawie ma on wnieść środki na pokrycie wkładu własnego i kiedy te środki mają być od przedsiębiorcy pozyskane?
Przedsiębiorca wnoszący wkład do projektu nie może być członkiem konsorcjum realizującego projekt. Jeśli w projekcie planowane jest wniesienie wkładu przez przedsiębiorcę, wraz wnioskiem o dofinansowanie należy przekazać umowę zawartą z przedsiębiorcą, zgodnie z Instrukcją przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie. Wkład należy wnieść do projektu w trakcie jego trwania i przedstawić do rozliczenia w ramach kosztów kwalifikowalnych projektu.
4. Proszę o wyjaśnienie zapisu dotyczącego wkładu własnego niepieniężnego umieszczonego w Przewodniku kwalifikowalności wydatków (zał. nr 2 do RWP), punkt 3:
Wkład własny niepieniężny może pochodzić: (…) ze środków publicznych w reżimie pomocy publicznej, które:
- nie zostały wytworzone/nabyte z środków UE oraz
- zostały w pełni zamortyzowane oraz
- nastąpiła zmiana przeznaczenia środka i dany składnik majątku nie został pierwotnie nabyty/wytworzony w ścisłym i udokumentowanym związku z projektem planowanym do realizacji.
Jakiego przypadku dotyczy ten zapis i dlaczego w przypadku wkładu niepieniężnego składnik majątku ma być w pełni zamortyzowany?
W Przewodniku kwalifikowalności wydatków zostały określone warunki jakie powinien spełniać wkład własny, aby mógł zostać uznany za wydatek kwalifikowalny. W przypadku planowanego wkładu rzeczowego pochodzącego ze środków publicznych, każdorazowo musi być on w pełni zamortyzowany. Zgodnie z przepisami pomocowymi, jeśli infrastruktura wykorzystywana dotąd do prowadzenia działalności niegospodarczej, która została sfinansowana ze środków publicznych, ma zostać wniesiona jako wkład własny, należy zweryfikować, czy została ona w pełni zamortyzowana przed wniesieniem jej do nowego projektu.
5. Czy w odniesieniu do kryterium rankingującego 1. „Poziom współfinansowania projektu ze środków pochodzących od przedsiębiorców” wkład przedsiębiorcy może być wkładem niepieniężnym?
Wkład przedsiębiorcy w projekcie może być wkładem niepieniężnym. Warunki wnoszenia wkładu własnego do projektu zostały wskazane w Przewodniku kwalifikowalności wydatków stanowiącym załącznik do Regulaminu wyboru projektów. Zgodnie z jego treścią, wkład własny może być wkładem pieniężnym lub niepieniężnym. Jednocześnie wniesienie wkładu rzeczowego jest możliwe wyłącznie w ramach kosztów infrastruktury badawczej objętej pomocą wynikającą z art. 26 Rozporządzenia 651/2014 (pomoc inwestycyjna na infrastrukturę badawczą).
Zachęcamy również do zapoznania się ze wzorem harmonogramu rzeczowo-finansowego oraz Instrukcją do wypełniania harmonogramu rzeczowo-finansowego, gdzie znajdują się informacje na temat kategorii kosztów, w ramach których wniesienie wkładu rzeczowego jest możliwe.
6. Czy każda strona umowy konsorcjum – zarówno lider jak i każdy partner – musi obligatoryjnie wnieść wkład własny, czy dopuszczalne jest, że cały wkład własny wniesie tylko jedna jednostka, np. tylko lider albo tylko jeden z partnerów? Albo, jeśli będziemy mieli umowę z przedsiębiorcą, czy dopuszczalne jest, że to przedsiębiorca wniesie do projektu 100% wkładu własnego?
Zgodnie z kryterium merytorycznym (obligatoryjnym) nr 3 „Budżet projektu” oraz Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków, wkład własny do projektu wnoszony jest:
a. przez wnioskodawcę i konsorcjantów, lub
b. przez wnioskodawcę i konsorcjantów oraz przez przedsiębiorcę/przedsiębiorców wnoszących wkład.
Jednostki naukowe tworzące konsorcjum nie są zatem zwolnione z wniesienia wkładu własnego do projektu.
Wkład przedsiębiorcy w projekcie nie jest obligatoryjny, jest natomiast premiowany zgodnie z kryterium merytorycznym (rankingującym) nr 1 „Poziom współfinansowania projektu ze środków pochodzących od przedsiębiorców”. Tym samym nie jest dopuszczalne, aby to przedsiębiorca wniósł do projektu 100% wkładu własnego.
7. Czy wkład własny niepieniężny może być wniesiony w postaci pracy osób zaangażowanych w realizację projektu, zgodnie z zapisami podrozdziału 3.3, pkt.5 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027?
Warunki wnoszenia wkładu własnego do projektu zostały wskazane w Przewodniku kwalifikowalności wydatków stanowiącym załącznik do Regulaminu wyboru projektów. Wniesienie wkładu niepieniężnego (rzeczowego) jest możliwe wyłącznie w ramach kosztów infrastruktury badawczej objętej pomocą wynikającą z art. 26 Rozporządzenia 651/2014 (pomoc inwestycyjna na infrastrukturę badawczą). Zachęcamy do zapoznania się ze wzorem harmonogramu rzeczowo-finansowego oraz Instrukcją do wypełniania harmonogramu rzeczowo-finansowego, gdzie znajdą Państwo informacje na temat kategorii kosztów, w ramach których wniesienie wkładu niepieniężnego (rzeczowego) jest możliwe.
8. Część wkładu własnego (10%) ma zostać wniesione przez konsorcjanta-przedsiębiorcę w formie zorganizowania szkolenia na podstawie zawartej z tym przedsiębiorcą umowy. Czy umożliwi to konsorcjantowi-przedsiębiorcy późniejszy preferencyjny dostęp do infrastruktury? Jeżeli tak, to jakie warunki powinny spełniać wycena szkolenia i potwierdzenie ich wartości – jakie dokumenty należy przedstawić?
Przede wszystkim, konsorcjantem w ramach realizowanego projektu nie może być przedsiębiorca zgodnie z kryterium obligatoryjnym nr 1 Kwalifikowalność Wnioskodawcy (vide dokument Kryteria wyboru projektów).
Preferencyjny dostęp na bardziej korzystnych warunkach może być przyznany przedsiębiorstwom, które finansują co najmniej 10% kosztów kwalifikowalnych części gospodarczej infrastruktury badawczej. Art. 26 ust. 5 Rozporządzenia 651/2014 za koszty kwalifikowalne (w tym wkład własny) uznaje koszty inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne i prawne. W związku z powyższym nie jest możliwe wniesienie wkładu w formie szkoleń w części gospodarczej infrastruktury badawczej.
9. Czy wycena wkładu własnego np. nieruchomości, która będzie wkładem niepieniężnym, przez niezależnego rzeczoznawcę przeprowadzona przed złożeniem wniosku jest kosztem kwalifikowanym w projekcie? Czy taka wycena musi być przeprowadzona przed złożeniem wniosku o finansowanie projektu, czy można ją przeprowadzić później?
Koszty wyceny rzeczoznawcy stanowią koszt niekwalifikowany w projekcie.
Wycena rzeczoznawcy musi zostać przeprowadzona przed złożeniem wniosku o dofinasowanie. Wycena taka stanowi dokumentację potwierdzającą wartość wnoszonego wkładu własnego. Zgodnie z Wytycznymi do przygotowania „Studium Wykonalności” w przypadku finansowania wkładu własnego (części wkładu własnego) w formie niepieniężnej należy koniecznie przedstawić aktualną wycenę dokonaną przez rzeczoznawcę wraz z dokumentami, w oparciu o które dokonano wyceny. Dokumenty powinny stanowić załącznik do Studium Wykonalności (zgodnie z rozdziałem Analiza finansowa) i pozwolić na ocenę potencjalnej kwalifikowalności wkładu własnego, w tym jego wartości i zasadności wniesienia do projektu. Wymagania dotyczące przeprowadzenia wyceny wkładu niepieniężnego (rzeczowego) zostały opisane w Rozdziale 3.4 Przewodnika kwalifikowalności wydatków.
10. Jak interpretować zapisy Przewodnika kwalifikowalności wydatków w rozdziale 2 Wkład własny, na temat wartości wkładu własnego (str. 6, punkty a i b), w kontekście rodzajów kosztów kwalifikowanych?
Zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków intensywność pomocy publicznej dla części gospodarczej nie przekracza 50% kosztów kwalifikowalnych oraz w przypadku pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę badawczą intensywność pomocy nie przekracza 50% kosztów kwalifikowalnych (art. 26 ust. 6 Rozporządzenia KE nr 651/2014), a w przypadku pomocy szkoleniowej intensywność pomocy również nie przekracza 50% kosztów kwalifikowalnych (art. 31 ust. 4 Rozporządzenia KE nr 651/2014).
Zachęcamy także do zapoznania się ze wzorem harmonogramu rzeczowo-finansowego oraz Instrukcją do wypełniania harmonogramu rzeczowo-finansowego, gdzie znajdą Państwo informacje na temat kategorii kosztów, w ramach których wniesienie wkładu pieniężnego i niepieniężnego (rzeczowego) jest możliwe.
Mając to uwadze, wyjaśniamy że :
a) w ramach kosztów inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne i prawne związanych z infrastrukturą badawczą w części gospodarczej projektu należy zapewnić wkład własny na poziomie minimum 50% kosztów kwalifikowalnych tej części projektu. Wkład własny w ramach kosztów inwestycji w infrastrukturę badawczą może zostać wniesiony w ramach następujących kategorii kosztów określonych w harmonogramie rzeczowo-finansowym: 1. Środki trwałe/ Dostawy, 2. Wartości niematerialne i prawne, 3. Personel projektu, 4. Amortyzacja, 5. Nieruchomości, 6. Roboty budowlane, 7. Nadzór/ zarządzenie inwestycją;
b) w ramach kosztów pomocy szkoleniowej w części gospodarczej projektu należy zapewnić wkład własny na poziomie minimum 50% kosztów kwalifikowalnych tej części projektu. Wkład własny w ramach kosztów pomocy szkoleniowej może zostać wniesiony w ramach kategorii kosztu: 9. Koszty wsparcia uczestników projektu, określonej w harmonogramie rzeczowo-finansowym.
11. Czy wkład rzeczowy wniesiony przez przedsiębiorcę rozumiany jest także jako aparatura badawcza? Czy wówczas wycena aparatury badawczej wniesionej przez przedsiębiorcę musi zostać przeprowadzona przez rzeczoznawcę? Czy jako załącznik do wniosku należy dołączyć stosowny dokument potwierdzający wycenę?
Zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków wkład niepieniężny (rzeczowy) polega na wniesieniu (wykorzystaniu na rzecz projektu) nieruchomości, aparatury naukowo-badawczej, urządzeń, materiałów (surowców) oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wniesienie wkładu rzeczowego jest możliwe wyłącznie w ramach kosztów infrastruktury badawczej objętej pomocą wynikającą z art. 26 Rozporządzenia 651/2014 (pomoc inwestycyjna na infrastrukturę badawczą).
Wkład własny niepieniężny może pochodzić:
1) ze środków prywatnych np. środków beneficjenta, inwestorów, kredytu komercyjnego, może on zostać wniesiony do projektu tylko gdy nie został on nabyty/wytworzony w ścisłym i udokumentowanym związku z projektem planowanym do realizacji;
2) ze środków publicznych do działalności niegospodarczej (tj. w 100% intensywności) tylko w przypadku składników które:
a) nie zostały wytworzone/nabyte z środków UE oraz
b) zmiana ich przeznaczenia poprzez wykorzystanie do działalności gospodarczej odbędzie się na odpowiednich zasadach tj.:
– składnik majątku został w pełni zamortyzowany lub
– nabyty/ wytworzony przed wyrokiem Case T-128/98 Aéroports de Paris z 12.12.2000 r.
3) ze środków publicznych w reżimie pomocy publicznej, które:
a) nie zostały wytworzone/nabyte z środków UE oraz
b) został w pełni zamortyzowany oraz
c) nastąpiła zmiana przeznaczenia środka i dany składnik majątku nie został pierwotnie nabyty/wytworzony w ścisłym i udokumentowanym związku z projektem planowanym do realizacji.
Zatem przedsiębiorca może wnieść do projektu w ramach wkładu rzeczowego aparaturę naukowo-badawczą. Wycena tej aparatury musi zostać przeprowadzona przez rzeczoznawcę. Wymagania dotyczące przeprowadzenia wyceny wkładu niepieniężnego (rzeczowego) zostały opisane w Rozdziale 3.4 Przewodnika kwalifikowalności wydatków. Stosowny dokument potwierdzający wycenę wkładu niepieniężnego powinien zostać załączony do wniosku o dofinansowanie.
12. Czy w odniesieniu do wkładu własnego niepieniężnego wnoszonego przez przedsiębiorcę na poziomie minimum 10% wartości kosztów kwalifikowalnych części gospodarczej, wkładem niepieniężnym może być: 1. przeprowadzenie szkoleń personelu, który po zakończeniu projektu będzie wykorzystywał infrastrukturę powstałą/zakupioną w ramach realizowanego projektu; 2. promocja projektu zgodnie z wymogami Strategii Komunikacji FENG 2021-2027?
Preferencyjny dostęp na bardziej korzystnych warunkach może być przyznany przedsiębiorstwom, które finansują co najmniej 10% kosztów kwalifikowalnych części gospodarczej infrastruktury badawczej. Art. 26 ust. 5 Rozporządzenia 651/2014 za koszty kwalifikowalne (w tym wkład własny) uznaje koszty inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne i prawne. Tym samym nie jest możliwe wniesienie przez przedsiębiorcę do projektu wkładu niepieniężnego w formie szkoleń i promocji projektu w części gospodarczej infrastruktury badawczej. Wzór harmonogramu rzeczowo-finansowego (oraz Instrukcja do wypełniania harmonogramu rzeczowo-finansowego) umożliwia wykazanie wkładu własnego niepieniężnego w ramach następujących kategorii kosztów: 1. Środki trwałe/ Dostawy, 2. Wartości niematerialne i prawne, 4. Amortyzacja, 5. Nieruchomości.
13. Czy w przypadku zamortyzowanej aparatury wnoszonej jako wkład własny o wartości wynikającej z wyceny wystąpi „mechanizm wycofania” dla „nadwyżki”, np. 10% przekroczenia wykorzystania do działalności gospodarczej (ponad działalność pomocniczą) – skoro minimalny poziom wykorzystania w ramach projektu wynosi 30%, a udział działalności pomocniczej dla jednostki naukowej wynosi 20%?
W ramach działania 2.4 FENG nie przewidziano pomocniczego charakteru działalności gospodarczej. Zgodnie z kryteriami, projekt zostanie objęty pomocą publiczną na infrastrukturę badawczą na podstawie art. 26 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, pomocą szkoleniową na podstawie art. 31 ww. Rozporządzenia oraz pomocą de minimis w przypadku dostępnego limitu.
W okresie amortyzacji infrastruktury stosowany więc będzie (zgodnie z art. 26 ust. 7 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014) mechanizm monitorowania i wycofania mający na celu monitorowanie przyjętych proporcji wykorzystania infrastruktury badawczej do prowadzenia działalności gospodarczej i niegospodarczej. Mechanizm ten obejmuje wszystkie składniki infrastruktury badawczej, na które zostało udzielone dofinansowanie w ramach projektu i które zostaną zadeklarowane w umowie o dofinansowanie. Składniki infrastruktury podlegają monitorowaniu według wskaźników określonych w umowie o dofinansowanie. Monitorowanie wykorzystania infrastruktury badawczej odbywa się w cyklach rocznych zgodnie z zasadami rachunkowości, przy czym każdy cykl monitorowania obejmuje jeden rok obrachunkowy będący rokiem sprawozdawczym. Gdy w którymkolwiek roku objętym mechanizmem monitorowania i wycofania poziom zaangażowania infrastruktury badawczej do prowadzenia działalności gospodarczej przekroczy pułap założony na etapie podpisania umowie o dofinansowanie, konieczny jest zwrot części dofinansowania uzyskanego na niegospodarczą część projektu.
W mechanizmie tym do wyliczenia kwoty zwrotu uwzględnia się wyłącznie koszty kwalifikowalne (i dofinansowanie) objęte katalogiem kosztów dotyczącym pomocy na podst. art. 26 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014.
14. Czy wyliczając minimalny poziom wkładu własnego bierzemy pod uwagę tylko wydatki finansowane z pomocy publicznej w części gospodarczej, czy jednak musimy również uwzględnić kwotę kosztów pośrednich w części gospodarczej, które jako pomoc de minimis mają 100% dofinansowania?
Zachęcamy do zapoznania się ze wzorem harmonogramu rzeczowo-finansowego oraz Instrukcją do wypełniania harmonogramu rzeczowo-finansowego, gdzie znajdą Państwo informacje na temat kategorii kosztów, w ramach których wniesienie wkładu pieniężnego i niepieniężnego (rzeczowego) w części gospodarczej projektu jest możliwe. Wniesienie wkładu własnego nie jest możliwe do projektu w ramach kategorii kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem (kategoria 10. Koszty pośrednie, podkategoria 10.1 Koszty pośrednie (ryczałt).
Zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków udział wkładu własnego Lidera konsorcjum i konsorcjantów w części gospodarczej projektu wynosi minimum 50% wartości kosztów kwalifikowalnych tej części projektu.
15. Czy dobrze rozumiem, że wkład własny przeznaczony do pokrycia kwoty podatku VAT (jeżeli jego część nie jest możliwa do odzyskania – zastosowanie prewskaźnika) nie może być wniesiony przez przedsiębiorcę, gdyż podatek VAT stanowi koszt niekwalifikowalny w projekcie?
Wkład własny może być wniesiony wyłącznie w ramach kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich projektu. Jeżeli wkład własny jest wnoszony przez przedsiębiorcę w formie pieniężnej, to z wniesionego wkładu można pokryć jedynie wydatki kwalifikowalne. Podatek VAT jest wydatkiem niekwalifikowalnym. Nie może więc ten VAT zostać pokryty z wniesionego wkładu pieniężnego.
16. Czy możliwe jest wniesienie wkładu własnego wyłącznie przez jednego konsorcjanta lub przedsiębiorcę/przedsiębiorców w imieniu wszystkich podmiotów zaangażowanych w projekt?
Wkład własny wnoszą do projektu i wnioskodawca i konsorcjanci oraz przedsiębiorąca/ przedsiębiorcy jeśli wniesienie wkładu przez przedsiębiorcę/ przedsiębiorców zostało zaplanowane w projekcie.
17. Czy wkład własny może być wniesiony przez więcej niż jednego przedsiębiorcę?
Wkład własny może być wniesiony przez więcej niż jednego przedsiębiorcę.
18. Jako, że VAT jest wydatkiem niekwalifikowalnym, czy we wniosku o dofinansowanie w wartości wkładu własnego nie należy wykazywać kwoty podatku VAT?
Wkład własny może być wniesiony wyłącznie w ramach kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich projektu. Podatek VAT jest wydatkiem niekwalifikowalnym. Nie może więc ten VAT zostać pokryty z wniesionego wkładu pieniężnego.
19. Z którego punktu Przewodnika kwalifikowalności wynika ograniczenie w wysokości wkładu rzeczowego wnoszonego w postaci niepieniężnej? Wskazane przez Państwa limitowanie dotyczy naszym zdaniem nabycia nieruchomości, a nie ograniczenia wysokości wnoszonego wkładu rzeczowego. Naszym zdaniem podejście to ogranicza możliwość wnoszenia wkładu w formie niepieniężnej, o czym nie ma mowy w Regulaminie.
Zgodnie z kryterium merytorycznym nr 3 „Budżet projektu”, wydatki powinny być zgodne z zasadami kwalifikowalności kosztów określonymi w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz w Przewodniku kwalifikowalności wydatków.
Zgodnie z podrozdziałem 3.4 pkt 1) Zakup nieruchomości Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027:
Limity określone w art. 64 ust. 1 lit. b rozporządzenia ogólnego (10% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu w przypadku gruntów oraz 15% w przypadku terenów poprzemysłowych oraz terenów opuszczonych, na których znajdują się budynki) odnoszą się do łącznej kwoty:
- wydatków poniesionych na nabycie nieruchomości;
- wydatków poniesionych na odszkodowanie za przejęte nieruchomości,
- wydatków poniesionych na obowiązkowy wykup nieruchomości oraz obowiązkowe odszkodowania wynikające z ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania zgodnie z art. 135 i art. 136 ustawy z dnia 27 49 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973, z późn. zm.),
- wydatków poniesionych na nabycie prawa użytkowania wieczystego,
- wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego,
- wydatków poniesionych na nabycie innych tytułów prawnych do nieruchomości,
- innych wydatków wymaganych przepisami prawa krajowego.
Z kolei Przewodnik kwalifikowalności wydatków (załącznik nr 2 do Regulaminu wyboru projektów) – dalej: Przewodnik, wskazuje, że:
Wkład niepieniężny (rzeczowy) polega na wniesieniu (wykorzystaniu na rzecz projektu) nieruchomości, aparatury naukowo-badawczej, urządzeń, materiałów (surowców) oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wniesienie wkładu rzeczowego jest możliwe wyłącznie w ramach kosztów infrastruktury badawczej objętej pomocą wynikającą z art. 26 Rozporządzenia 651/2014 (pomoc inwestycyjna na infrastrukturę badawczą).
Zgodnie z Przewodnikiem, do kosztów kwalifikowalnych infrastruktury badawczej zalicza się m.in. 3.3.5 Koszty nieruchomości, robót budowlanych (nieruchomości, roboty budowlane, nadzór/zarządzanie inwestycją). W ramach tej kategorii kwalifikowalne są wydatki dotyczące zakupu nieruchomości oraz wydatki bezpośrednio związane z nakładami dotyczącymi robót budowlanych:
- wydatki na zakup nieruchomości zabudowanej, niezabudowanej,
- wydatki na zakup robót i materiałów budowlanych,
- wydatki na zakup projektu budowlanego, projektu wykonawczego,
- wydatki na nadzór nad robotami budowlanymi,
- wydatki na inwestora zastępczego.
Łączna kwota wydatków kwalifikowalnych związanych bezpośrednio z nabyciem nieruchomości zabudowanej i niezabudowanej nie może przekroczyć 10% całkowitych bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych projektu.
Dodatkowo, wzór Harmonogramu rzeczowo-finansowego przedsięwzięcia obejmuje kategorie i podkategorie kosztów, a także podział na część gospodarczą i niegospodarczą. W ramach części gospodarczej wzór Harmonogramu uwzględnia pola na wykazanie wkładu własnego pieniężnego oraz niepieniężnego w ramach konkretnych kategorii i podkategorii kosztów. Zgodnie ze wzorem w ramach kategorii kosztów 5. Nieruchomości uwzględnione są podkategorie kosztów 5.1 Wydatki na zakup nieruchomości zabudowanej oraz 5.2 Wydatki na zakup nieruchomości niezabudowanej, które obejmują zarówno koszty związane z zakupem nieruchomości jak i wniesieniem nieruchomości zabudowanej/ niezabudowanej w ramach wkładu niepieniężnego.
Biorąc powyższe pod uwagę, dokumentacja konkursowa, w tym Przewodnik oraz wzór Harmonogramu rzeczowo-finansowego w sposób jednoznaczny wskazują, iż koszty dotyczące nieruchomości wykazywane są w kategorii kosztów Nieruchomości.
Wkład niepieniężny dotyczący nieruchomości należy klasyfikować w myśl Przewodnika oraz Harmonogramu rzeczowo-finansowego jako wydatki na zakup nieruchomości zabudowanej/ niezabudowanej i stosować obowiązujący limit dla kosztów kwalifikowalnych nieruchomości.